Scenariusze
Jak znaleźć scenariusz dla siebie?
- Wybierz poziom oraz przedmiot
- Kliknij wybierz
- Pobierz scenariusz
- Korzystaj z uczniami i uczennicami!
Robimy kamerę na podczerwień
Ten zestaw zadań przybliży nam zagadnienie widma elektromagnetycznego. Dzięki modyfikacji taniej kamery internetowej będziemy mogli oglądać promieniowanie podczerwone. Stanie się to punktem wyjścia do omówienia sposobu wykorzystania promieniowania podczerwonego do uzyskania danych niedostępnych w przypadku światła widzialnego. Gdzie i kiedy warto poruszyć temat obserwacji w podczerwieni?
Galileusz i prędkość światła
Kim był Galileusz? Poznając jego pracę widać, że nie przyjmował informacji niepotwierdzonych naukowo i podanych do wierzenia jako fakty, ale próbował potwierdzić je w badaniach. Głosił, że każde zjawisko trzeba dokładnie sprawdzać i opisywać, a dla pewności powtarzać te badania wielokrotnie. Był zatem zwolennikiem obserwacji, pomiaru i badań doświadczalnych. My również nie powinniśmy ufać wszystkiemu co przeczytamy w Internecie. Dlatego zachęcamy Was do sprawdzenia na własnej skórze jak zmierzyć prędkość światła według Galileusza.
Kosmiczne eksploracje
Z sondą OSIRIS-REx na planetoidę Bennu – poznamy historię misji kosmicznych i ich zadań. Jak najlepiej zapoznać się z budową i przeznaczeniem satelitów? Budując ich modele a w przyszłości może swoje własne projekty 🙂
Przeprowadzka na Marsa klasy V-VI
Scenariusz ambasadorki kosmicznej Anny Rzepy. Ziemia to nasza błękitna planeta. To jedyne miejsce o jakim wiemy, że istnieje na nim życie. Z powodu różnych problemów: przeludnienia, zanieczyszczenia powietrza i wody, efektu cieplarnianego i wielu innych coraz śmielej projektujemy misje kosmiczne w dalsze zakątki Układu Słonecznego. Mars to intrygująca perspektywa i miejsce dla kosmicznych podróżników i podróżniczek, ale co jest nam niezbędne do zamieszkania tej czerwonej planety? Ten scenariusz pomoże zgłębić to zagadnienie! Proponujemy go w dwóch wersjach dla klas młodszych i nieco starszych.
Przeprowadzka na Marsa klasy II-III
Scenariusz ambasadorki kosmicznej Anny Rzepy. Ziemia to nasza błękitna planeta. To jedyne miejsce o jakim wiemy, że istnieje na nim życie. Z powodu różnych problemów: przeludnienia, zanieczyszczenia powietrza i wody, efektu cieplarnianego i wielu innych coraz śmielej projektujemy misje kosmiczne w dalsze zakątki Układu Słonecznego. Mars to intrygująca perspektywa i miejsce dla kosmicznych podróżników i podróżniczek, ale co jest nam niezbędne do zamieszkania tej czerwonej planety? Ten scenariusz pomoże zgłębić to zagadnienie! Proponujemy go w dwóch wersjach dla klas młodszych i nieco starszych.
Przepis na życie
Co wiemy o życiu we wszechświecie? Co nazywamy życiem? Czym jest DNA? Na te i wiele ciekawych pytań poznasz odpowiedź korzystając z tego scenariusza lekcji. Gdzie jeszcze warto porozmawiać o DNA poza biologią?
Ziemia pod pokrywką
Co wiemy o efekcie cieplarnianym? Czy jest nam potrzebny, a może powinniśmy za wszelką cenę go zniwelować? Ten scenariusz pozwoli nam bliżej przyjrzeć się tej tematyce. Materiał może być wykorzystany przy planowaniu projektów w wyzwaniu Europejskiej Agencji Kosmicznej Climate Detectives lub ciekawym uzupełnieniem lekcji przyrody czy geografii. Może inne przedmioty szkolne również przyjmą tą tematykę do swoich ławek!
Zbieranie danych z Astro Pi
Ten scenariusz to nie tylko wstęp do wyzwania Astro Pi ale ciekawy zbiór zagadnień do poruszenia podczas lekcji informatyki – aspekt programowania lub fizyki – zbieranie i analiza danych. Wiele zadań nie wymaga posiadania minikomputera wystarczy działający w przeglądarce internetowej emulator, ESERO-Polska prowadzi również cykl wypożyczania zestawów edukacyjnych w tym Astro Pi Kit.
Poznajemy nakładkę Sense HAT
Ten scenariusz to nie tylko wstęp do wyzwania Astro Pi ale ciekawy zbiór zagadnień do poruszenia podczas lekcji informatyki. Wiele zadań nie wymaga posiadania minikomputera i nakładki Sense HAT a wystarczy działający w przeglądarce internetowej emulator nakładki Sense HAT.
Pierwsze kroki z minikomputerem Astro Pi
Materiały pomagające zapoznać się z minikomputerem Astro Pi i postawić pierwsze kroki w wyzwaniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i Fundacji Raspberry Pi. Scenariusz to nie tylko wstęp do wyzwania ale ciekawy zbiór zagadnień do poruszenia podczas lekcji informatyki. Wiele zadań nie wymaga posiadania minikomputera a wystarczy interaktywne środowisko języka Python dostępne on-line.
Houston, mamy obraz!
Materiały powiązane z, prowadzonymi przez ESERO-Polska, warsztatami „Houston, mamy obraz!”. Warsztaty mają na celu zademonstrowanie przykładowych sposobów integracji tematów ścisłych i społecznych, przy pomocy zdjęć satelitarnych.
Jak powstały kanały marsjańskie
Jak duży jest Księżyc
Pojazd kosmiczny
Kontakt z kosmitami
Poczuj się jak astronauta
Zrób własny teleskop
Co widzisz
Spadające gwiazdy
Hodujemy rośliny
Drzewa w różnych porach roku
Dzień i noc na świecie
Gdzie jest cień
Poczuj grawitację
Klimat kontynentalny i oceaniczny
Gdzie znika deszcz
Twoja okolica
Meteoryty
Dlaczego Mars jest czerwony
Jak wygląda Księżyc
Słońce, Ziemia, Księżyc
Prawdziwy skafander kosmiczny
Wyjątkowe życie
Podróż kosmiczna
Rakieta z klocków
Jak się komunikujemy
Spójrz
Miliony gwiazd
Gorąco i zimno
Co wiesz o Słońcu? Czy Słońce to planeta czy gwiazda? Na te i inne pytania poznacie odpowiedź w tym scenariuszu. Został przygotowany z myślą o najmłodszych. To zbiór prostych aktywności krążących wokół Słońca 😉
W co się ubrać?
Co noszą astronauci i astronautki? Dlaczego wyglądają jak kosmici? My ubieramy się inaczej w zależności od pory roku i pogody a osoby przebywające w przestrzeni kosmicznej muszą chronić się przed ekstremalnymi warunkami. W tym scenariuszu znajdziesz aktywności dla najmłodszych. Materiał pomoże rozwinąć umiejętności logicznego myślenia, czy kategoryzowania pod względem określonego kryterium.