


NEWSLETTER
Informacje o warsztatach, aktualnościach oraz innych wydarzeniach dla nauczycieli.
Zapisz sięLetnia Szkoła Edukacji Kosmicznej
Chcesz wprowadzić kosmos do swojej pracy, ale nie masz w tym doświadczenia?
Słyszysz o ciekawych projektach edukacyjnych, ale nie wiesz jak się do nich zabrać?
Pracujesz w mniejszej miejscowości lub z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem, i chcesz zapewnić im dostęp do wartościowej edukacji?
To dla Ciebie powstała Letnia Szkoła Edukacji Kosmicznej!
Podczas niej przybliżymy Ci temat prowadzenia kosmicznych projektów z młodzieżą!
Podstawowe informacje:
Co: Cykl spotkań poświęconych prowadzeniu edukacyjnych projektów kosmicznych z zespołami uczniowskimi
Dla kogo: Nauczyciele/ki i Edukatorzy/rki, pracujący w mniejszych miejscowościach i/lub z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym/edukacyjnym
Jak i kiedy: 13-28 lipca 2023, online
Rekrutacja: przez formularz, który pojawi się TU 12 czerwca, rekrutacja potrwa do 29 czerwca
Jakie tematy poruszymy:
Podczas Letniej Szkoły Edukacji Kosmicznej skupimy się na dwóch grupach umiejętności.
- Po pierwsze: jak prowadzić zespół projektowy.
- Po drugie: jak przygotować się do projektu o tematyce kosmicznej: Moon Camp, CanSat lub Climate Detectives.
Zaczniemy od modułu poświęconego uniwersalnym umiejętnościom, które przydadzą Ci się przy prowadzeniu jakiegokolwiek projektu wraz ze swoimi uczniami i uczennicami.
Moduł I: Umiejętności uniwersalne (2 spotkania, 13 i 14 lipca, po ok. 6 h zegarowych)
- Kim jest facylitator/ka?
- Co sprawia, że uczniowie angażują się w różne działania?
- Budowanie zespołu, role grupowe i utrzymywanie zaangażowania
- Współtworzenie projektu wraz z uczniami i uczennicami
- Wybór obszaru projektu
- Analiza stanu zastanego, określenie wizji stanu pożądanego
- Stawianie celów i kamieni milowych
- Narzędzia do współpracy online
- Zbieranie i weryfikacja danych
- Rozwiązywanie sytuacji trudnych w facylitacji zespołów uczniowskich
Po tym etapie, dołączysz do jednej z trzech „modułów”, zgodnie ze swoim wyborem z formularza zgłoszeniowego: Moon Camp, CanSat lub Climate Detectives:
Opis modułów:
Moduł IIa: Moon Camp
dla edukatorów/ek pracujących z młodzieżą uczęszczającą do szkół podstawowych
(5 spotkań po 4–5h w wybranych dniach między 17 a 26.07.2023)
- Podstawy programu Tinkercad
- Praca zdalna zespołu w Tinkercad – projekt wspólny
- Stworzenie swojego pierwszego projektu w 3D
- Analiza potrzeb bazy księżycowej
- Zadania domowe i indywidualne
- Przygotowywanie raportów w wyzwaniu ESA Moon Camp
Moduł IIb: CanSat
dla edukatorów/ek pracujących z młodzieżą uczęszczającą do szkół ponadpodstawowych
(5 spotkań po 3–4h w wybranych dniach między 17 a 26.07.2023)
- Składowe konkursu CanSat
- Charakterystyka minisatelit CanSat
- Wstęp do pracy z elektroniką na bazie mikrokontrolera Arduino
- Zajęcia praktyczne z elektroniką (każda osoba uczestnicząca otrzyma pocztą zestaw podzespołów elektronicznych)
- Podstawy programowania Arduino
Moduł IIc: Climate Detectives
dla edukatorów/ek pracujących z młodzieżą uczęszczającą do szkół podstawowych
(5 spotkań po 3–4h w wybranych dniach między 17 a 26.07.2023)
- Obserwowanie swojego otoczenia przyrodniczego
- Jak samodzielnie prowadzić badania
- Wyszukiwanie danych z instytutów badawczych
- Korzystanie z przeglądarki zdjęć satelitarnych EO Browser
- Analizowanie zebranych danych
- Opowiadanie o uzyskanych wynikach i wnioskach z nich
Pełne harmonogramy poszczególnych modułów z podziałem na dni tygodnia przedstawimy wkrótce.
Więcej o Moon Campie, CanSatach i Climate Detectives:
Możliwe, że pierwszy raz słyszysz o tych wyzwaniach. Może być Ci więc ciężko podjąć decyzję, które z nich jest bardziej „dla Ciebie”. Poniżej znajdziesz krótkie opisy tych trzech wyzwań.
Moon Camp
Wyzwanie Moon Camp zaprasza uczniów i uczennice do zbadania Księżyca i opracowania projektów 3D, które mogą rozwiązać problemy, z jakimi przyjdzie się mierzyć mieszkańcom przyszłych stacji badawczych znajdujących się poza Ziemią. Zadaniem zespołu uczniowskiego jest zaprojektowanie bazy księżycowej oraz przygotowanie raportu, w którym przedstawi własne rozwiązania techniczne i projektowe w odpowiedzi na ekstremalne środowisko Księżyca.
Wyzwanie zostało podzielone na trzy oddzielne poziomy:
- Moon Camp Discovery, polega na zaprojektowaniu wybranego elementu bazy księżycowej przy wykorzystaniu narzędzia Autodesk®Tinkercad™. To wyzwanie dla początkujących. Wszystkie zespoły, które prześlą zgłoszenie zgodne z wytycznymi wyzwania, otrzymają certyfikat uczestnictwa, a ich projekt będzie udostępniony na platformie internetowej Moon Camp. Czas realizacji od kilku godzin do ok. 8 miesięcy.
- Moon Camp Explorers, w tym wyzwaniu misją każdej drużyny jest zaprojektowanie trójwymiarowej bazy przy wykorzystaniu narzędzia Autodesk®Tinkercad™. Ma ona być domem dla co najmniej 2 astronautów, utrzymać ich przy życiu i chronić przed zagrożeniami oraz próżnią panującą w przestrzeni kosmicznej. Zespoły będą musiały przesłać raport o ich projekcie. Czas realizacji ok. 8 miesięcy.
- Moon Camp Pioneers, w tym wyzwaniu misją każdej drużyny jest zaprojektowanie trójwymiarowej bazy przy wykorzystaniu dowolnego narzędzia, rekomendowany jednak jest program Autodesk®Fusion 360. Ma ona być domem dla co najmniej 2 astronautów, utrzymać ich przy życiu i chronić przed zagrożeniami oraz próżnią panującą w przestrzeni kosmicznej. Zespoły będą musiały przesłać raport o ich projekcie. Czas realizacji ok. 8 miesięcy.
Wyzwanie kierowane jest do uczniów i uczennic szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
CanSat
CanSat to międzynarodowy konkurs Europejskiej Agencji Kosmicznej, podczas którego młodzież konstruuje minisatelity typu CanSat oraz przeprowadza za ich pomocą badania naukowe. Konkurs trwa pół roku. W tym czasie zespoły opracowują koncepcję swojej misji oraz weryfikują ją na podstawie budowanych prototypów. Wielkim finałem jest start minisatelitów na pokładzie rakiety. Najlepszy zespół bierze udział w finałach europejskich.
Zadania w drużynach są podzielone na wiele obszarów, takich jak: konstruowanie, programowanie, raportowanie, zbieranie i analiza danych, działania promocyjne i edukacyjne. Dzięki temu każdy może znaleźć zakres prac dopasowany do swoich zainteresowań. To bardzo interdyscyplinarny i holistyczny program, świetna szansa na integrację uczniów i budowanie kompetencji XXI wieku w tym pracy zespołowej i projektowej.
Konkurs skierowany jest do uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych.
Climate Detectives
W ramach projektu Climate Detectives uczniowie i uczennice prowadzą badania samodzielnie zidentyfikowanego problemu klimatycznego, z którym ich zdaniem zmaga się ich okolica. W trakcie badań mogą liczyć na wsparcie naukowców zajmujących się dziedzinami, które zespoły sobie wybrały. Po zebraniu danych i wyciągnięciu z nich wniosków, zespoły są zachęcane do popularyzacji swoich wyników w społecznościach lokalnych. Mogą też podzielić się nimi z ogólnoeuropejską siecią młodzieży zaangażowanej w Climate Detectives. Ideą wyzwania jest to, aby zaszczepić w myśleniu młodych osób połączenie pomiędzy badaniem i działaniem i budować w nich poczucie sprawczości jeśli chodzi o ich lokalne społeczności.
Wyzwanie kierowane jest do uczniów i uczennic w wieku 8 – 19 lat.
Jak się zgłosić:
Wystarczy, że wypełnisz formularz zgłoszeniowy – aktywny od 12 czerwca. Rejestracja trwa do 29 czerwca!
Kogo szukamy?
Edukatorów i edukatorek, którzy chcą wykorzystać tematykę kosmiczną w swojej działalności edukacyjnej.
Warunkami przyjęcia do udziału w Letniej Szkole Edukacji Kosmicznej są:
- Praca w miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców I/LUB z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym/edukacyjnym (Z uwagi na możliwość bycia wykluczonymi wzdłuż wielu różnych osi, prosimy o zdefiniowanie w formularzu wyzwań, z którymi mierzą się Twoi podopieczni/ne. Informacje te nie zostaną nigdzie upublicznione.)
- Nie branie do tej pory udziału w wyzwaniu na które aplikujesz: CanSat, Moon Camp, Climate Detectives.
Poza spełnieniem ww. warunków, ocenie będzie podlegać odpowiedź na pytanie „Jak planujesz wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane podczas Letniej Szkoły?”. Szukamy osób chcących przekuć zdobyte doświadczenia na swoją praktykę edukacyjną. Przykładem może być plan wzięcia udziału w proponowanych konkursach/wyzwaniach (lub innych), bądź chęć wykorzystania nabytych umiejętności do prowadzonych przez siebie zajęć, ale i wiele, wiele innych możliwości, zależących od Waszych pomysłów!
Absolwenci Letniej Szkoły Edukacji Kosmicznej otrzymają dyplomy uczestnictwa.
Gorąco zapraszamy do udziału w Letniej Szkole Edukacji Kosmicznej!
Zespół ESERO-Polska