Zaproś eksperta!

Lekcje nie z tej Ziemi 

Dzięki Lekcjom nie z tej Ziemi możesz zaprosić do swojej szkoły ekspertów i ekspertki z sektora kosmicznego!

Spotkania odbywają się w formule online.
Każda lekcja trwa 45 minut i może odbyć się jako lekcja zdalna lub ekspert/ka może pojawić się w klasie na telebimie. Wybór należy do was.

 

 

Tematyka kosmiczna nie jest wprost ujęta w podstawie programowej nauczania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Za to jednym z zadań w procesie uczenia jest przygotowanie młodzieży do wyboru dalszej drogi rozwoju. Wiedza ze wszystkich przedmiotów, umiejętności i kształtowane postawy służą młodym ludziom do poznawania, badania i zrozumienia zjawisk zachodzących we Wszechświecie. A eksploracja kosmosu dostarcza nam także coraz więcej danych, pozwalających lepiej zrozumieć złożoność procesów zachodzących na Ziemi. To motywuje ludzi do tworzenia kolejnych innowacyjnych rozwiązań. Tak powstają technologie, które najpierw „służą” w misjach satelitarnych, a potem są wykorzystywane w naszym codziennym życiu i mają ogromny wpływ na życie społeczne, polityczne i gospodarcze.

Lekcje nie z tej Ziemi pomogą uczniom i uczennicom dostrzec, że najnowsze technologie i osiągnięcia przemysłu kosmicznego są znacznie bliżej, niż się wydaje. Z niektórych korzystamy na co dzień. Wierzymy, że bezpośrednie rozmowy z inżynierem, astrofizykiem, projektantką, programistką, czy lekarzem medycyny kosmicznej mogą zainspirować młodzież do odkrycia w sobie nowych pasji. Może zechcą związać swoją przyszłość z branżą kosmiczną? Od czego zacząć ? Od zaproszenia ekspertów na lekcje!

 

Kto może się zgłosić?

Nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych (klas 4-8) i ponadpodstawowych (klas 1-4).

Jeden nauczyciel/ka może zgłosić jedną klasę lub grupę uczniowską na jednym poziomie nauczania. Maksymalna liczba uczestników/czek jednej lekcji to 40 osób.

Jak zaprosić eksperta?

Zapoznajcie się z sylwetkami ekspertów/ek zamieszczonymi poniżej i tematami lekcji jakie mogą poprowadzić.

Wybierzcie jednego eksperta lub ekspertkę i wypełnijcie formularz.

Formularz znajdziecie TUTAJ
Zostanie on aktywowany w dniu zapisów tj. wiosną 2024

 

Poznajcie ekspertów/ki i tematy lekcji:

Dr Agata Kołodziejczyk

Instytucja: Analog Astronaut Training Center Sp. z o.o.
Temat lekcji: Zawody przyszłości. Wideo-spacer po centrum szkolenia komercyjnych astronautów.

Klasy: od IV kl. SP
Jakie zawody są potrzebne do zrealizowania misji kosmicznej? Sami inżynierównie nie wystarczą. Uczniowie i uczennice przekonają się o tym podczas spotkania z założycielką polskich habitatów do realizacji misji analogowych. Będzie czas na rozmowę o zawodach przyszłości i znaczeniu rozwoju technologii dla przetrwania ludzkości.
Bio: Dr Agata Kołodziejczyk – neurobiolożka z kosmiczną misją, doktorat zdobyła na Uniwersytecie w Sztokholmie, współzałożycielka Space Garden i Analog Astronaut Training Center, główna pomysłodawczyni i realizatorka powstania analogowych baz do symulacji misji kosmicznych w Polsce.

Dr hab. inż. Przemysław Kupidura

Instytucja: Politechnika Warszawska
Temat lekcji: Obserwacje Ziemi w monitorowaniu zmian klimatycznych

Klasy: od IV kl. SP
W jaki sposób satelita „widzi” więcej niż człowiek? I jak możemy to wykorzystywać, by monitorować procesy zachodzące na powierzchni Ziemi. Wspólnie obejrzymy kilka przykładów wykorzystania obrazów satelitarnych w analizie wylesiania Puszczy Amazońskiej, zasięgu lodowca, powodzi oraz zmian zachodzących w okolicach Waszej szkoły.

Bio:
Doktor habilitowany, profesor Politechniki Warszawskiej. Absolwent tej warszawskiej uczelni oraz paryskiej Sorbonne Paris VI Pierre et Marie Curie na kierunku teledetekcja. Specjalizuje się w przetwarzaniu obrazów satelitarnych, morfologii matematycznej i uczeniu maszynowym.

John Franklin Hall

Instytucja: NASA

Temat:  Space Matters: The Importance of Space for Life on Earth – and Beyond

Od 1 kl. szkół ponadpodstawowych, zajęcia w języku angielskim

Description: The discussion is targeted to understanding the many applications of space to our lives at the present time and in the future.  Everyday civil, industrial, commercial and academic uses of space-related capabilities are presented, as well as the value of international space cooperation.  Potential future applications of space resources and advances are also discussed.  The meeting will highlight the importance of developing future space leaders.

Bio:       John F. Hall, Jr for the preceding 25 years served as the National Aeronautics and Space Administration’s (NASA’s) Director for Export Control and Interagency Liaison until his retirement 2017. In this capacity, he led NASA’s policy interactions with U.S. Executive Branch departments and agencies, as well as NASA participation in United Nations activities and programs.  Notably, Mr. Hall led NASA’s participation in the development of all National Space Policies and other key space-related policies during three Presidential Administrations Mr. Hall is a graduate of the Washington & Lee University School of Law and Georgetown University’s School of Foreign Service.

Dr Barbara Skardzińska

 

Temat Lekcji: Czy można kupić działkę na Księżycu?

Klasy od VII SP

Opis: Kto, kiedy i dlaczego stworzył prawo kosmiczne? Co reguluje prawo kosmiczne? Czym się różni kosmiczne prawo międzynarodowe od prawa krajowego? Jakie są zasady prowadzenia działalności kosmicznej w Polsce i na świecie?

Bio:  Dr Barbara Skardzińska jest adwokatką i starszą prawniczką w jednej z największych polskich kancelarii prawnych. W 2018 roku z wyróżnieniem obroniła pracę doktorską na Uniwersytecie Warszawskim, otrzymując pierwszy w Polsce tytuł doktora nauk prawnych ze specjalnością prawo kosmiczne. Studiowała lub prowadziła badania naukowe w ponad dwudziestu ośrodkach naukowych na świecie. Za swoją działalność otrzymała kilkanaście nagród i stypendiów naukowych.

Dr Joanna Kozakiewicz

Instytucja: Uniwersytet Jagielloński
Temat lekcji: Kosmiczni poszukiwacze – górnictwo kosmiczne a eksploracja kosmosu.

Klasy: od VII kl. SP
W obecnej chwili ludzkość wkracza w drugi etap podboju kosmosu. Na tym etapie bardzo ważny będzie rozwój górnictwa kosmicznego, bez którego nie możemy myśleć o zintensyfikowanej eksploracji kosmicznej. Wiąże się to równocześnie z niespotykanym w historii zwiększeniem się zasięgu i skali oddziaływania gatunku ludzkiego.
Bio: Dr Joanna Kozakiewicz jest astronomem, pracuje na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W swoich badaniach skupia się na procesach związanych z depozycją i przemieszczaniem się piasku i pyłu marsjańskiego, rozwija automatyczne metody przetwarzania i analizy danych z misji kosmicznych oraz prowadzi prace nad rozchodzeniem się w środowisku marsjańskim fal elektromagnetycznych ekstremalnie niskich częstotliwości, które w przyszłości mogą być użyte m.in. do badania globalnej aktywności elektrycznej atmosfery marsjańskiej.

Joanna Kuźma

Instytucja: Francuska Agencja Kosmiczna (CNES)/ESA

Temat Lekcji: Jak przeżyć w kosmosie? Symulacje podtrzymywania życia.

Klasy od I kl. szkoły ponadpodstawowej

Co jest potrzebne, aby przetrwać w kosmosie, jaka jest historia systemów podtrzymywania życia – po co nam one, jak działają i czy możliwa jest uprawa ziemniaków na Marsie? Uczniowie i uczennice postarają się zasymulować misję za pomocą platformy SIMOC (https://ngs.simoc.space/configuration), gdzie astronaut(k)a będzie musiał(a) wytworzyć wystarczająco jedzenia, aby dotrwać do przylotu Misji ratunkowej.

Bio: Joanna Kuźma zawodowo związana jest z projektem MELiSSA, który jest projektem ESA dotyczącym bio-regeneracyjnych systemów podtrzymywania życia.  Doktorat realizuje na dwóch uczelniach – Uniwersytecie Clermont Auvergne oraz na Uniwersytecie Autonomicznym w Barcelonie. Jej obszar zainteresowań obejmuje systemy podtrzymywania życia a w szczególności modelowanie tych systemów oraz zachowania roślin w warunkach grawitacji innej niż Ziemska.

 

 

Koordynatorka  ‚Lekcji nie z tej Ziemi’/’Space goes to school’

Agnieszka Bajtyngier

mail: agnieszka.bajtyngier@kopernik.org.pl

tel: +48502256397