Kosmos w Szkole 2018

Kolejny raz zapraszamy wszystkie osoby zajmujące się edukacją i mające w swoim sercu specjalne miejsce na tematykę kosmiczną, na konferencję Kosmos w Szkole 2018!

W tym roku konferencja będzie dłuższa niż do tej pory! Przez dwa dni będziemy starać się wzajemnie przybliżyć sobie sposoby na wykorzystanie motywów kosmicznych do wzbogacania zajęć lekcyjnych! Zarezerwujcie sobie  więc weekend 27-28 października!

Kosmos w Szkole to jedyna w swoim rodzaju okazja do wymiany doświadczeń w zakresie popularyzacji nauki pomiędzy Europejską Agencją Kosmiczną a polskimi edukator(k)ami. Celem wydarzenia jest podzielenie się z uczestni(cz)kami materiałami przygotowywanymi przez ESERO, mającymi służyć jako przydatne pomoce do prowadzenia ciekawych zajęć. Nie trzeba być specjalist(k)ą z wykorzystywania wątków kosmicznych na zajęciach, żeby wynieść z konferencji „coś dla siebie” – staramy się, żeby tematyka była różnorodna, a przeprowadzane aktywności mogły służyć jako zaczątek dla własnych pomysłów wzbogacenia zajęć!

Zapisz się tutaj!

Warsztaty

Jak zawsze, chcemy Wam przedstawić sposoby na praktyczną realizacje edukacji kosmicznej. Żeby stanąć na przeciwko oczekiwań osób uczących na różnych etapach edukacyjnych, jak i różnych przedmiotów. W tym roku oferujemy Wam kilka warsztatów do wyboru.

Warsztat 1 – Czy leci z nami czujnik?!

Na warsztatach będziemy budować sondę podobną do tych, które konstruują uczestnicy i uczestniczki konkursu CanSat. Zastanowimy się też wspólnie nad poszczególnymi elementami sondy który z elementów może, a który nie może zawieść podczas misji.

Powstała na warsztatach sonda będzie zdolna do przeprowadzenia pomiarów podczas lotu oraz dostatecznie trwała, aby podczas lądowania przetrwać zderzenie z podłożem. A co najważniejsze – będzie pomocą dydaktyczną, której nie zawahamy się użyć!

Do prac konstrukcyjnych użyjemy prostych materiałów – papieru, plastiku, gąbek, puszek, tekstyliów czy sznurków. Sondę wyposażymy w mikrokontrolery Arduino. Podczas pracy będziemy mogli/mogły puścić wodze fantazji – nie musimy się kierować żadnym schematem. Istotą będzie indywidualne poszukiwanie rozwiązań konstrukcyjnych i radzenie sobie z pojawiającymi się wyzwaniami.

Polecany etap edukacyjny: szkoła średnia

(Miejsca na warsztacie zostały już wyczerpane, prosimy o wybór spomiędzy innych propozycji tematycznych!)
Warsztat 2 – Astrochemia

Czy do laboratorium chemicznego może zawitać motyw obcych globów? Czemu by nie! Podczas tych warsztatów wybierzemy się w podróż w pobliże Jowisza. Zobaczymy jakie wyzwania stanęłyby przed  statkiem kosmicznym mającym za zadanie eksplorację układu największej planety. Zastanowimy się też jak taką podróż moglibyśmy wykorzystać do omówienia atomowej budowy materii i przemian fazowych. Przyjrzymy się również potencjałowi księżyców Jowisza do omówienia innych problemów chemicznych.

Polecany etap edukacyjny: szkoła podstawowa

Warsztat 3 – Houston, mamy obraz!

Podczas warsztatów przyjrzymy się możliwościom, jakie daje nam wykorzystanie zdjęć satelitarnych podczas lekcji. Użyjemy platformy EO Browser (skrót od Earth Observation – obserwacji Ziemi) żeby zobaczyć, że samo pozyskanie danych przestało już być problemem – a warsztaty posłużą nam do odpowiedzenia na pytanie jak możemy je wykorzystać w edukacji. Spróbujemy przyjrzeć się różnym zdarzeniom uchwyconym przez satelity, i zastanowimy się nad ich konsekwencjami, które warto poruszyć z uczniami/uczennicami podczas zajęć.

Dane satelitarne można wykorzystać na bardzo dużo różnych sposobów. Tematyka zajęć opartych o zdjęcia satelitarne może się wahać między takimi zagadnieniami jak urbanizacja, analizy powodziowe, pojęcie homeostazy, czy omawianie katastrof humanitarnych. Podczas warsztatów skupimy się na kilku wybranych tematach, jednakże metody które poznacie mogą stanowić wygodne ramy do omawiania wielorakich tematów.

Polecany etap edukacyjny: szkoła średnia.

Warsztat 4 – Podbijamy kosmos!

Jednym z kluczowych elementów statków kosmicznych są ich poszycia – niesłychanie wytrzymałe, odporne na działanie np. atmosfery ziemskiej. Podczas powrotu wahadłowca z przestrzeni kosmicznej jego powierzchnia potrafi rozgrzewać się do temperatur sięgających ponad 2000 stopni w skali Celsjusza.

Podczas warsztatów spróbujemy wcielić się w konstruktorów/konstruktorki statku kosmicznego i stworzymy własne osłony termiczne, poszycie naszych hipotetycznych wahadłowców! Naszym zadaniem będzie ochrona Jajkonauty przed działaniem wysokiej temperatury, rzędu 500 stopni Celsjusza przez 5 minut! Zobaczymy jak korzystając z tak podstawowych materiałów jak folia aluminiowa, watolina, czy gładź szpachlowa, stworzyć efektywną osłonę termiczną.

Warsztaty będą prowadzone przez członka programu ambasadorskiego ESERO – Waldemara Grabowskiego.

Polecany etap edukacyjny: szkoła podstawowa, szkoła średnia.

Warsztat 5 – Uprawy hydroponiczne

Podczas warsztatów weźmiemy się za narzędzia! A to dlatego, żeby zbudować model uprawy hydroponicznej, jaka mogłaby powstać w obrębie ludzkiego przylądka na innym globie. Hydroponika to sposób uprawy roślin nie angażujący gleby, a jedynie tzw. pożywkę wodną. Skonstruować taką uprawę można za pomocną prostych narzędzi, a sam projekt wykorzystać po to by razem z uczniami/uczennicami zastanowić się nad potrzebami roślin, które przy takim zamkniętym systemie trzeba przewidzieć, a następnie można zweryfikować swoje hipotezy. I wszystko to można oczywiście użyć w kontekście misji kosmicznej, tworzącej nowy dom dla ludzi!

Polecany etap edukacyjny: szkoła podstawowa, szkoła średnia.

Warsztaty z pracy grupowej

Drugiego dnia zapraszamy Was wszystkich do udziału w warsztatach poświęconych wykorzystaniu kosmosu w mniej oczywistym celu. Posłużymy się przykładami odwołującymi się do przestrzeni pozaziemskiej, jednak po to, żeby podzielić się strategiami pracy z uczniami/uczennicami tu na naszej planecie. Praca grupowa – bo o nią chodzi – jest niezbędna w życiu, ale wcale nie taka prosta do wprowadzenia na lekcji. Zobaczymy jak w efektywny (i dający uczącym się poczucie zaangażowania we wspólną pracę, co jest niezmiernie ważne!) sposób poprowadzić dyskusję czy zadania podczas lekcji.

Wykłady

Podczas konferencji odbędą się wykłady dwóch zaproszonych przez nas specjalistek – każdy z nich stworzy sposobność do wykorzystania uzyskanych informacji podczas pracy edukatorskiej. Będą przestawiać różne perspektywy, jednakże obydwie cenne jako przykłady wykorzystania swojej wiedzy w szerszym kontekście.

Małgorzata Jenerowicz (Centrum Badań Kosmicznych PAN)

Podczas wykładu otwierającego konferencję poruszymy temat wykorzystania zobrazowań satelitarnych w projektach mających na celu wizualizację problemów społecznych. Prelegentka uczestniczyła w projekcie mającym na celu wykorzystanie tzw. morfologii matematycznej do uzyskiwania przez organizacje humanitarne informacji o obozach uchodźczych. Tak więc będzie to okazja usłyszeć o zaawansowanej metodologii, jak i o głębszym celu kierującym badaniami!

Katarzyna Drozd (Centrum Astronomiczne im. M. Kopernika PAN)

Drugi dzień Kosmosu w Szkole zaczniemy od spojrzenia na popularne filmy o tematyce astronomicznej. Będzie to spojrzenie lekko krytyczne, bo naszą przewodniczką będzie fizyczka patrząca na te produkty kultury popularnej właśnie pod kątem swojej specjalizacji. Pomimo, że scenariusz, zdjęcia, efekty specjalne zachwycają… to obserwowanie tego jak prawda ekranu zakrzywia prawa fizyki potrafi być bolesnym doświadczeniem. Dowiemy się więc jak można wykorzystać niekoniecznie poprawne przedstawienie nauki jako okazja do wyjaśnienia niektórych zagadnień!

Wymiana doświadczeń

Chcemy dać Wam miejsce do podzielenia się tym co kosmicznego robicie podczas swojej pracy! W zeszłym roku wypróbowaliśmy format krótkich wystąpień, podczas których uczestnicy i uczestniczki mogli podzielić się swoim podejściem do edukacji kosmicznej, czy też projektami, które realizują.

Chcielibyśmy znowu zapewnić Wam możliwość bezpośrednich rozmów na temat Waszych wizji edukacji – gdzie można wykorzystać inspirowanie przestrzenią kosmiczną? Z jakich projektów skorzystać?
Zachęcamy do zgłoszenia swojej krótkiej wypowiedzi (w formularzu rejestracyjnym), która będzie mogła być iskierką zaczynającą dyskusję z innymi uczestni(cz)kami!

Mobilne planetarium

Podczas konferencji będzie można przez rozsiąść się w przestrzeni mobilnego planetarium jeżdżącego po Polsce w ramach projektu Planetobus. Zamówienie Planetobusa do swojej szkoły jest świetną okazją do rozpalenia iskry w uczących się osobach.

Jednak można pójść też krok dalej! Tak jak uczennice i uczniowie ze Słupska – postanowili oni nie tylko zbudować swoje własne mobilne planetarium, ale też udostępnić instrukcję dla osób, które chciałyby się zainspirować ich pracą – owoc ich przedsięwzięcia możecie znaleźć tutaj!

Projekcje filmowe

W tym roku, dzięki współpracy z Against Gravity, będziemy mogli przedstawić Wam specjalnie przygotowany seans połączony z dyskusją. AG zajmuje się dystrybucją filmów dokumentalnych skłaniających do głębszej refleksji nad poruszanym w dziele tematem.  My wybraliśmy dla Was projekcję filmu pozwalającego na chwilę skupić się na „ciemnej stronie” technologii w naszych życiach.

 


Against Gravity możecie też znać z projektu Akademia Dokumentalna, wykorzystującego filmy dokumentalne w edukacji, między innymi szkolnej.

Zasady zapisów

Do udziału w konferencji mogą zgłaszać się wszystkie osoby zajmujące się edukacją – nauczyciele/nauczycielki i edukatorzy/edukatorki. Na podstawie pierwszeństwa zgłoszeń oraz wskazanej preferencji uczestnictwa w danym warsztacie organizatorzy dobiorą osoby do udziału warsztatów w poszczególnych blokach tematycznych. Wiadomość o przypisaniu do konkretnych warsztatów zostanie przesłana wszystkim zgłaszającym się w oddzielnym mailu.

Konferencja odbywa się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Udział w konferencji jest bezpłatny. Podczas konferencji uczestni(cz)kom zapewniamy wyżywienie, a osobom spoza Warszawy nocleg (noc 27/28.10)  i zwrot kosztów przejazdu, według zapisów Regulaminu.

Zapisy trwają do 21.10.2018 r.

Formularz zgłoszeniowy

Regulamin wydarzenia

 

Harmonogram Wydarzenia

Sobota 27 października
   
11:00-11:30 Rejestracja
11:30-12:00 Przywitanie Uczestników/Uczestniczek
12:00-13:15 Wykład otwarcia
13:15-14:15 Obiad
14:15-18:15 Warsztaty tematyczne (5 grup)
18:15-18:30 Przerwa kawowa
18:30-20:00 Projekcja filmowa i dyskusja

Niedziela 28 października
   
9:00-09:30 Poranna kawa
09:30-10:30 Wykład
10:30-11:30 Minutki” edukatorów/edukatorek
11:30-12:30 Obiad
12:30-15:45 Warsztaty z pracy grupowej (4 grupy)
15:45-16:00 Zakończenie wydarzenia