NEWSLETTER
Informacje o warsztatach, aktualnościach oraz innych wydarzeniach dla nauczycieli.
Zapisz sięLetnia Szkoła Edukacji Kosmicznej
Chcesz wprowadzić kosmos do swojej pracy, ale nie masz w tym doświadczenia?
Słyszysz o ciekawych projektach edukacyjnych, ale nie wiesz jak się do nich zabrać?
Pracujesz w mniejszej miejscowości lub z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem, i chcesz zapewnić im dostęp do wartościowej edukacji?
To dla Ciebie powstała Letnia Szkoła Edukacji Kosmicznej!
Podczas niej przybliżymy Ci temat prowadzenia kosmicznych projektów z młodzieżą!
Podstawowe informacje:
Co: Cykl spotkań poświęconych prowadzeniu edukacyjnych projektów kosmicznych z zespołami uczniowskimi
Dla kogo: Nauczyciele/ki i Edukatorzy/rki, pracujący w mniejszych miejscowościach i/lub z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym/edukacyjnym
Jak i kiedy: 5-16 lipca 2024, online
Rekrutacja: przez formularz, kliknij w LINK, rekrutacja trwa do 26 czerwca
Jakie tematy poruszymy:
Podczas Letniej Szkoły Edukacji Kosmicznej skupimy się na dwóch grupach umiejętności.
- Po pierwsze: jak prowadzić zespół projektowy.
- Po drugie: jak przygotować się do projektu o tematyce kosmicznej: Moon Camp, CanSat lub Climate Detectives.
Zaczniemy od modułu poświęconego uniwersalnym umiejętnościom, które przydadzą Ci się przy prowadzeniu jakiegokolwiek projektu wraz ze swoimi uczniami i uczennicami.
Moduł I: Umiejętności uniwersalne (5 lipca, ok. 6 h zegarowych)
- Kim jest facylitator/ka?
- Co sprawia, że uczniowie angażują się w różne działania?
- Budowanie zespołu, role grupowe i utrzymywanie zaangażowania
- Współtworzenie projektu wraz z uczniami i uczennicami
- Wybór obszaru projektu
- Analiza stanu zastanego, określenie wizji stanu pożądanego
- Stawianie celów i kamieni milowych
- Rozwiązywanie sytuacji trudnych w facylitacji zespołów uczniowskich
Po tym etapie, dołączysz do jednej z trzech „modułów”, zgodnie ze swoim wyborem z formularza zgłoszeniowego: Moon Camp, CanSat lub Climate Detectives:
Opis modułów:
Moduł IIa: Moon Camp
dla edukatorów/ek pracujących z młodzieżą uczęszczającą do szkół podstawowych
(5 spotkań między 9 a 16.07.2024)
Szczegółowy harmonogram spotkań:
- 9-11.07 – spotkania z trenerami online w godzinach 10:00 – 15:00, (w tym godzinna przerwa obiadowa)
- 12-14.07 – praca indywidualna, kontakt z trenerami na wybranym kanale komunikacyjnym
- 15-16.07 – spotkania z trenerami online w godzinach 10:00 – 15:00, (w tym godzinna przerwa obiadowa)
Zakres tematów:
- Podstawy programu Tinkercad
- Praca zdalna zespołu w Tinkercad – projekt wspólny
- Stworzenie swojego pierwszego projektu w 3D
- Analiza potrzeb bazy księżycowej
- Zadania domowe i indywidualne
- Przygotowywanie raportów w wyzwaniu ESA Moon Camp
Moduł IIb: CanSat
dla edukatorów/ek pracujących z młodzieżą uczęszczającą do szkół ponadpodstawowych
(5 spotkań między 6 a 16.07.2024)
Szczegółowy harmonogram spotkań:
- 10-12.07 – spotkania z trenerami online w godzinach 10:00 – 15:00, (w tym godzinna przerwa obiadowa)
- 13-14.07 – praca indywidualna, konsultacje
- 15-16.07 – spotkania z trenerami online w godzinach 10:00 – 15:00, (w tym godzinna przerwa obiadowa)
Zakres tematów:
- Składowe konkursu CanSat
- Charakterystyka minisatelitów CanSat
- Wstęp do pracy z elektroniką na bazie mikrokontrolera Arduino
- Zajęcia praktyczne z elektroniką (każda osoba uczestnicząca otrzyma pocztą zestaw podzespołów elektronicznych)
- Podstawy programowania Arduino
- Symulacje w programie Tinkercad Circuits
Moduł IIc: Climate Detectives
dla edukatorów/ek pracujących z młodzieżą uczęszczającą do szkół podstawowych lub ponadpodstawowych
(5 spotkań między 8 a 15.07.2024)
Szczegółowy harmonogram spotkań:
- 8,9,10.07 – zajęcia online w godzinach 10:00 – 15:00 (w tym godzinna przerwa obiadowa),
- 11.07 – praca indywidualna,
- 12,15.07 – zajęcia online w godzinach 10:00 – 15:00, (w tym godzinna przerwa obiadowa).
Zakres tematów:
- Obserwowanie swojego otoczenia przyrodniczego
- Jak samodzielnie prowadzić badania
- Wyszukiwanie danych z instytutów badawczych
- Korzystanie z przeglądarki zdjęć satelitarnych EO Browser
- Analizowanie zebranych danych
- Opowiadanie o uzyskanych wynikach i wnioskach z nich
Więcej o Moon Campie, CanSatach i Climate Detectives:
Możliwe, że pierwszy raz słyszysz o tych wyzwaniach. Może być Ci więc ciężko podjąć decyzję, które z nich jest bardziej „dla Ciebie”. Poniżej znajdziesz krótkie opisy tych trzech wyzwań.
Moon Camp
W ramach wyzwania Moon Camp, europejska Agencja Kosmiczna zaprasza uczniów i uczennice do zastanowienia się nad tym z czego musiała by składać się przyszła stacja badawcza na innym globie niż znana nam dobrze Ziemia. Aby astronauci i astronautki mogli pozostać na Księżycu, Marsie czy jeszcze innym ciele niebieskim, przez długi czas, należy przygotować im całą infrastrukturę. Ma ona sprostać różnym wyzwaniom, czekającym na odkrywców i odkrywczynie kosmosu. Niektóre z nich to ochrona przed promieniowaniem i meteorytami, produkcja energii, wydobycie i odzyskiwanie wody, transport, roboty i oprogramowanie, produkcja żywności oraz wiele, wiele innych. Wyzwanie Moon Camp zaprasza do analizy wybranego ciała niebieskiego (np. Księżyca) i opracowania projektów rozwiązujących problemy, z którymi przyjdzie się zmierzyć przyszłym astronautom i astronautkom. W tym celu wykorzystają środowisko projektowania 3D – tak żeby zaprojektować albo konkretne element takiej bazy, albo jej całość.
Wyzwanie kierowane jest do uczniów i uczennic szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
CanSat
CanSat to międzynarodowy konkurs Europejskiej Agencji Kosmicznej, podczas którego młodzież konstruuje minisatelity typu CanSat oraz przeprowadza za ich pomocą badania naukowe. Konkurs trwa pół roku. W tym czasie zespoły opracowują koncepcję swojej misji oraz weryfikują ją na podstawie budowanych prototypów. Wielkim finałem jest start minisatelitów na pokładzie rakiety. Najlepszy zespół bierze udział w finałach europejskich.
Zadania w drużynach są podzielone na wiele obszarów, takich jak: konstruowanie, programowanie, raportowanie, zbieranie i analiza danych, działania promocyjne i edukacyjne. Dzięki temu każdy może znaleźć zakres prac dopasowany do swoich zainteresowań. To bardzo interdyscyplinarny i holistyczny program, świetna szansa na integrację uczniów i budowanie kompetencji XXI wieku w tym pracy zespołowej i projektowej.
Konkurs skierowany jest do uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych.
Climate Detectives
W ramach projektu Climate Detectives uczniowie i uczennice prowadzą badania samodzielnie zidentyfikowanego problemu klimatycznego, z którym ich zdaniem zmaga się ich okolica. W trakcie badań mogą liczyć na wsparcie naukowców zajmujących się dziedzinami, które zespoły sobie wybrały. Po zebraniu danych i wyciągnięciu z nich wniosków, zespoły są zachęcane do popularyzacji swoich wyników w społecznościach lokalnych. Mogą też podzielić się nimi z ogólnoeuropejską siecią młodzieży zaangażowanej w Climate Detectives. Ideą wyzwania jest to, aby zaszczepić w myśleniu młodych osób połączenie pomiędzy badaniem i działaniem i budować w nich poczucie sprawczości jeśli chodzi o ich lokalne społeczności.
Wyzwanie kierowane jest do uczniów i uczennic w wieku 8 – 19 lat.
Jak się zgłosić:
Wystarczy, że wypełnisz formularz zgłoszeniowy . Rejestracja trwa do 26 czerwca!
Kogo szukamy?
Edukatorów i edukatorek, którzy chcą wykorzystać tematykę kosmiczną w swojej działalności edukacyjnej.
Warunkami przyjęcia do udziału w Letniej Szkole Edukacji Kosmicznej są:
- Praca w miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców I/LUB z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym/edukacyjnym (Z uwagi na możliwość bycia wykluczonymi wzdłuż wielu różnych osi, prosimy o zdefiniowanie w formularzu wyzwań, z którymi mierzą się Twoi podopieczni/ne. Informacje te nie zostaną nigdzie upublicznione.)
- Nie branie do tej pory udziału w wyzwaniu na które aplikujesz: CanSat, Moon Camp, Climate Detectives.
Poza spełnieniem ww. warunków, ocenie będzie podlegać odpowiedź na pytanie „Jak planujesz wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane podczas Letniej Szkoły?”. Szukamy osób chcących przekuć zdobyte doświadczenia na swoją praktykę edukacyjną. Przykładem może być plan wzięcia udziału w proponowanych konkursach/wyzwaniach (lub innych), bądź chęć wykorzystania nabytych umiejętności do prowadzonych przez siebie zajęć, ale i wiele, wiele innych możliwości, zależących od Waszych pomysłów!
Absolwenci Letniej Szkoły Edukacji Kosmicznej otrzymają certyfikat potwierdzający rozwój kompetencji.
Gorąco zapraszamy do udziału w Letniej Szkole Edukacji Kosmicznej!
Zespół ESERO-Polska