




NEWSLETTER
Informacje o warsztatach, aktualnościach oraz innych wydarzeniach dla nauczycieli.
Zapisz sięPixel Art dla astronautów? Uczeń stworzył narzędzie, które to ułatwia!
Co się stanie, gdy nauczycielka na głos zastanowi się, jak usprawnić proces programowania, a uczniowie podejmą to wyzwanie? Historia Mateusza Dorosza i jego opiekunki Jolanty Wilkowskiej pokazuje, jak młodzi ludzie, kierowani pasją i determinacją, mogą tworzyć innowacyjne rozwiązania, które służą innym.
Jolanta Wilkowska jest nauczycielką fizyki i informatyki w Technikum Łączności im. prof. dra. inż. Janusza Groszkowskiego w Warszawie i Ambasadorką Edukacji Kosmicznej w programie ESERO Polska, którego w tym roku świętujemy w Polsce 10-lecie. Od lat z zespołem nauczycieli i uczniów wprowadza najmłodszych w świat programowania, pomagając im stawiać pierwsze kroki w tej dziedzinie. Jeden z projektów, w które się zaangażowała, to Astro Pi – wyzwanie ESERO polegające na zaprogramowaniu grafiki przeznaczonej do wyświetlenia na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Wyzwanie Astro Pi – Misja Zero jest idealne dla początkujących programistów i programistek. Temat tegorocznej edycji to „Flora i fauna”. Zadanie polega na zakodowaniu w języku Python animowanej wiadomości graficznej dla astronautów. Nie wymaga to specjalistycznego sprzętu czy zaawansowanych umiejętności programowania. Wszystkie elementy wyzwania mogą być wykonane za pośrednictwem specjalnie przygotowanego środowiska online. Przystępność Misji Zero sprawiła, że w Zespole Szkół Łączności w Warszawie była ona realizowana przy każdej nadarzającej się okazji: nie tylko na lekcjach informatyki, ale także podczas zastępstw i zajęć dodatkowych. Niemal każdy uczeń tej szkoły ma już na swoim koncie program wysłany na ISS!
Podczas jednej z lekcji Jolanta Wilkowska zastanawiała się, jak przyspieszyć proces wizualizacji grafik tworzonych przez uczniów. Czy można je zobaczyć w trakcie tworzenia bez konieczności uruchamiania symulacji w Pythonie? Mateusz Dorosz, uczeń klasy 4, podjął wyzwanie i po kilku godzinach wrócił z pomysłem stworzenia darmowej strony internetowej umożliwiającej szybkie projektowanie grafik Pixel Art. Prosty interfejs przedstawia kwadrat podzielony na 64 piksele, który imituje wyświetlacz komputera Astro Pi z ISS. Po jednej stronie znajduje się gotowa paleta kolorów, zgodnych z Przewodnikiem Misji Zero, a po drugiej – fragment kodu tworzony automatycznie na podstawie obrazka. Tak powstało narzędzie pozwalające na dynamiczne projektowanie grafiki w czasie rzeczywistym i jednoczesne oglądanie jej widoku w takim kształcie, jaki zobaczą astronauci, nawet jeśli jeszcze nie przygotowaliśmy całego kodu. Modyfikowanie obrazu jest dzięki temu proste i przyjemne, a uczestnicy wyzwania mogą więcej czasu poświęcić na pisanie bardziej skomplikowanych fragmentów kodu.
Zobacz stronę Mateusza
Lubię korzystać z programowania jako narzędzia do ułatwiania sobie życia, dlatego zdecydowałem się na realizację tego projektu. Chciałem uprościć proces osobom początkującym, aby przygotowywanie prac zgodnych z wymaganiami Astro Pi było łatwiejsze i przyjemniejsze. Moim celem było stworzenie narzędzia, które łączy prostotę z funkcjonalnością.
Mateusz Dorosz, uczeń klasy 4C – programista, rok. szkol. 2024/25
Technikum Łączności im. prof. dra. inż. Janusza Groszkowskiego w Warszawie
Zgodnie z tegorocznym tematem przewodnim Astro Pi – Misja Zero zadanie uczestników polega na stworzeniu spersonalizowanego obrazu inspirowanego naturą – kwiatami, drzewami, zwierzętami czy owadami – tak, by przypominał astronautom o domu. Zgłoszenia można wysyłać do 24 marca 2025. Każdy zakwalifikowany program zostanie uruchomiony w kosmosie, a uczestnicy otrzymają wirtualny certyfikat z dokładną lokalizacją ISS w momencie wykonania ich kodu.
Więcej informacji o wyzwaniu Astro Pi
Jakie przykładowe grafiki można stworzyć korzystając ze strony Mateusza? Zobaczcie 🙂