O kosmosie przy kawie: Z Kosmosu widać więcej

7 lutego, w środę, o godzinie 18:00 zapraszamy na spotkanie z cyklu „O kosmosie przy kawie”. Porozmawiamy o tym, jak i jakie zjawiska możemy obserwować dzięki danym satelitarnym.

Spotkamy się online, ZAPISZ SIĘ PRZEZ FORMULARZ – otwarte

 

 


„O kosmosie przy kawie” poprowadzi tym razem Agnieszka Bajtyngier – ekspertka Europejskiego Biura Edukacji Kosmicznej, programu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Wprowadzi Was w świat danych satelitarnych i możliwości ich wykorzystania w Waszej pracy edukacyjnej. Zaczniemy od zapoznania się z podstawami teledetekcji.

Teledetekcja to dziedzina nauki, która dzięki wykorzystaniu zdalnych metod zbierania danych umożliwia obserwację i analizę zjawisk zachodzących na Ziemi. Za pomocą rozmaitych sensorów umieszczonych na satelitach, samolotach czy balonach atmosferycznych pozwala naukowcom zdalnie pozyskiwać informacje o powierzchni Ziemi, atmosferze czy oceanach. Teledetekcja znajduje zastosowanie nie tylko w badaniach naukowych czy w działalności komercyjnej, może być także ciekawym narzędziem edukacyjnym.

Wspólnie przeanalizujemy wybrane zagadnienie w oparciu o dane europejskiej konstelacji satelitów obserwacyjnych Sentinel. Pokażemy, z jakich bezpłatnych danych, narzędzi i portali możecie korzystać na lekcjach i jaką ofertę w tym zakresie ma dla Was ESERO-Polska.

Teledetekcja w edukacji to nowa jakość zajęć lekcyjnych – umożliwi Waszym uczniom eksplorację świata przy użyciu zaawansowanych technologii, które tak kochają! Oto kilka przykładów na to, jak można wprowadzić tę dziedzinę nauki do nauczania w szkole:

Obserwacja zmian środowiska

Dzięki obrazom satelitarnym uczniowie mogą śledzić zmiany w środowisku, takie jak urbanizacja, wylesianie czy zmiany klimatyczne. Realne przykłady pomagają zrozumieć wpływ ludzkiej działalności na planetę.

Badanie zjawisk atmosferycznych

Teledetekcja umożliwia analizę danych dotyczących atmosfery, co pozwala zrozumieć zjawiska meteorologiczne takie jak burze czy huragany oraz szerzej – zjawiska klimatyczne. Uczniowie mogą na własne oczy obserwować zmiany warunków atmosferycznych.

Śledzenie stanu środowiska

Teledetekcja pozwala na monitorowanie zasobów naturalnych takich jak lasy, wody czy obszary rolnicze. Uczniowie mogą analizować dane dotyczące deforestacji, jakości wód czy zmian w użytkowaniu gruntów.

Realizowanie projektów badawczych

Dla uczniów starszych klas teledetekcja może stanowić efektywne narzędzie podczas realizacji projektów badawczych. Młodzież może tworzyć własne badania, analizując dane teledetekcyjne i wyciągając wnioski na temat różnych aspektów środowiska.

Wszystkie te wątki omówimy podczas naszego spotkania. Przekażemy Wam też źródła do gotowych materiałów, które będziecie mogli wykorzystać na Waszych zajęciach.


Podczas spotkania porozmawiamy o:

  • danych satelitarnych i wykorzystaniu ich w pracy edukacyjnej
  • wybranych scenariuszach lekcji z kontekstem kosmicznym (dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych)
  • prowadzeniu prostych doświadczeń na lekcjach
  • kosmicznych konkursach dla dzieci i młodzieży
  • kosmicznych aktywnościach dla edukatorek i edukatorów

📐✏️Podczas spotkania wykonamy proste doświadczenia. Zachęcamy by przygotować na spotkanie: kalkę lub cienką kartkę, taśmę klejącą lub malarską, flamaster.

Odpowiemy na Wasze pytania i omówimy Wasze pomysły.

Bądźcie z nami 7 lutego, o godzinie 18.00