O kosmosie przy kawie: europejskie wyzwanie Moon Camp – spotkanie z zespołem Moon Base Kernel

należy umieszczać w komunikacji wyzwania Moon Camp

Polscy uczniowie i uczennice zaprojektowali w tym roku najlepszą bazę księżycową i wygrali konkurs Moon Camp Explorers, organizowany przez Biuro Edukacji ESA. Kolejna edycja tego konkurs przed nami. Warto porozmawiać o nim przy kawie i powalczyć o kolejne trofea. Zapraszamy edukatorki i edukatorów!

„O kosmosie przy kawie, 11 czerwca, godz. 18.00

Spotkamy się za pośrednictwem platformy ZOOM: https://zoom.us/j/99787878865 

Moon Camp to edukacyjny projekt Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz Fundacji Airbus przy wsparciu firmy Autodesk. Zadaniem uczniów i uczennic jest zaprojektowanie bazy księżycowej  w 3D. Ma ona być domem dla co najmniej 2 astronautów, chroniącym przed zagrożeniami oraz próżnią panującą w przestrzeni kosmicznej. Taki habitat potrzebny będzie astronautom i astronautkom, którzy w niedalekiej przyszłości mają pozostać na Księżycu przez długi czas. Myśląc o infrastrukturze, należy opracować system ochrony przed promieniowaniem i meteorytami, produkcji energii, wydobycia i odzyskiwanie wody, produkcji żywności oraz wiele, wiele innych.

Wyzwanie podzielone jest na trzy kategorie:

  • Moon Camp Discovery (dla początkujących, do 19 lat), 
  • Moon Camp Explorers (dla średniozaawansowanych, do 14 lat),
  • Moon Camp Pioneers (dla zaawansowanych, 15-19 lat).

Zadaniem konkursowym jest zaprojektowanie trójwymiarowej bazy przy wykorzystaniu narzędzi online. Zespoły będą musiały przesłać raport o ich projekcie.

Nauczyciele mają dostęp do licznych materiałów dotyczących narzędzi do projektowania 3D oraz poszerzających wiedzę o Księżycu i jego wpływie na naszą planetę. Będą one doskonałym uzupełnieniem lekcji geografii, informatyki, fizyki czy biologii. Podczas spotkania opowiemy, jak i gdzie tych materiałów szukać i jak je wykorzystywać na zajęciach.

Korzyści dla dzieci i młodzieży biorących udział w wyzwaniu: rozwój umiejętność wykorzystania narzędzi do projektowania 3D, krytycznego myślenia, umiejętności pracy w grupie, weryfikowania informacji, planowania rozwiązań samowystarczalnych i wykorzystania w sposób zrównoważony zasobów na Księżycu.

Uczestnicy i uczestniczki spotkania poznają dwa narzędzia do projektowania 3D Autodesk®Tinkercad™ oraz Autodesk®Fusion 360.

Podczas spotkania porozmawiamy o:

  • kategoriach wyzwania i jego uczestnikach,
  • wysyłaniu zgłoszeń,
  • roli opiekuna/opiekunki zespołu,
  • narzędziach, z których uczniowie i uczennice będą korzystać,
  • materiałach wspierających edukatorów i edukatorki,
  • materiałach, które warto polecić uczniom i uczennicom,
  • wymaganiach konkursowych,
  • harmonogramie wyzwania,

W spotkaniu udział weźmie zespół Moon Base Kernel, który wygrał pierwszą nagrodę w tegorocznym wyzwaniu Moon Camp Explorers.

Poznajcie sylwetki członków i członkiń zespołu:

Blanka Dziawa: uczennica 8 klasy szkoły podstawowej im. Michała Byliny nr 310 w Warszawie. Od 6 lat uprawia akrobatykę sportową, z drobnymi sukcesami w Polsce, włączając też współzawodnictwo międzynarodowe. Uwielbia prace ręczne. Ostatnimi czasy fascynuje się cukiernictwem. Chce też rozwijać się muzycznie w klasie instrumentów klawiszowych. Swoją przyszłość wiąże z architekturą. Stąd też chce dostać się do liceum o profilu mat-fiz do klasy dwujęzycznej, gdyż pasjonuje się również językiem angielskim.

Kajetan Koryl: uczeń ostatniej klasy szkoły podstawowej nr 310 w Warszawie. Od wielu lat interesuje się fizyką i kosmosem ze szczególnym uwzględnieniem technologii kosmicznych. Wiedzę z tego zakresu nieustannie rozwija i pogłębia poprzez studiowanie literatury i śledzenie nowinek technicznych. Interesują go również zjawiska przyrodnicze. Podczas wycieczek wyszukuje ciekawe okazy roślin oraz owadów i fotografuje je. Jego pasją od dziecka jest projektowanie – od budowli z klocków lego, aż do tworzenia modeli 3D. Swoje niecodzienne pomysły wykorzystuje także podczas zajęć w pracowni plastycznej.  Jest zagorzałym fanem gier planszowych oraz gier RPG. Latem żegluje, zimą jeździ na nartach. Swoją przyszłość wiąże z inżynierią kosmiczną.

Mikołaj Bajerski: uczeń 8 klasy szkoły podstawowej im. Michała Byliny nr 310 w Warszawie. Od wczesnych lat dziecięcych interesuje się kosmosem i fizyką. Czyta książki i ogląda programy edukacyjne a latem w górach obserwuje niebo. Jego drugą pasją jest informatyka. Fascynują go możliwości języka python. W wolnych chwilach projektuje gry komputerowe. W tym roku został finalistą konkursu informatycznego LOGIA organizowanego przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Aktualnie jest w trakcie rekrutacji do liceum. Wybrał liceum ogólnokształcące z profilem matematyczno-informatycznym ponieważ z informatyką wiąże swoją przyszłość. Dobrze gra w szachy. Zimą jeździ na nartach a latem żegluje. W tym roku będzie zdawał egzamin na patent żeglarski. Jest wegetarianinem, interesuje się zdrowym jedzeniem i ekologią

Opiekun zespołu, Piotr Dziawa: Pracownik Instytutu Fizyki PAN. Zawodowo zajmuje się nanotechnologią półprzewodnikową. Niemniej interesuje się ogólnie pojętą nauką, ale nie stroni też od sztuki. Popularyzację nauki traktuje jako hobby, z „profitami” w postaci satysfakcji z pokazywania młodym ludziom jak można spoglądać na otaczający nas świat. Czynnie udzielał się i udziela się w konkursach tematycznych The First Step to Nobel Prize, Turniej Młodych Fizyków oraz w Piknikach Naukowych i Festiwalach Nauki.

Projekt zespołu Moon Base Kernel, zrzut na kompozycję całej bazy księżycowej.

2.06.2021