Kosmos w Szkole „Następca Hubble’a leci w kosmos. Czego nas nauczy?”

Odkrywaj z nami tajemnice kosmosu i inspiruj się, by wprowadzać je do swoich zajęć edukacyjnych! Zapraszamy wszystkie osoby zajmujące się edukacją, zainteresowane tematyką kosmiczną lub szukające wsparcia w rozwoju zainteresowań uczniów i uczennic tą tematyką, na konferencję Kosmos w Szkole 2021!

Bądź z nami online w dniach 29-30 października, a z pewności znajdziesz dla siebie inspiracje, ciekawe tematy czy materiały, które twoi uczniowie i uczennice docenią na zajęciach.

ZAPISZ SIĘ!

 

Kosmos w Szkole to jedyna w swoim rodzaju okazja do wymiany doświadczeń w zakresie popularyzacji nauki pomiędzy Europejską Agencją Kosmiczną a polskimi edukator(k)ami. Naszym celem jest podzielenie się z uczestni(cz)kami materiałami przygotowywanymi przez ESERO-Polska, mającymi służyć jako przydatne pomoce do prowadzenia zróżnicowanych zajęć. Nie trzeba być specjalist(k)ą z wykorzystywania wątków kosmicznych na zajęciach, żeby wynieść z konferencji „coś dla siebie” – staramy się, żeby tematyka była różnorodna, a przeprowadzane aktywności mogły służyć jako zaczątek dla własnych pomysłów na wzbogacenie zajęć!

A co mamy Wam do zaoferowania w tym roku?


Piątek 29 października

Wykład: Teleskop Kosmiczny Jamesa Webba: Pionierska misja, a edukacja.
(14:00-15:10)

Link do transmisji na kanale YouTube

Tegoroczna konferencja Kosmos w Szkole odbędzie się pod mocną inspiracją misji teleskopu kosmicznego Jamesa Webba (JWST) – następcy teleskopu Hubble’a, który ma rozpocząć swoją misję pod koniec tego roku. Podczas wykładu otwierającego konferencję dowiemy się jak wygląda praca naukowa w ramach tak ogromnego przedsięwzięcia naukowo-technologicznego. Jakie obiekty astronomiczne będzie badał Webb? Jakie technologie musiały zostać opracowane odkąd misja była szkicem, aż do momentu, kiedy może startować? No i najważniejsze – w jaki sposób przekłada się to na życie społeczeństwa, a (w naszym przypadku) zwłaszcza na edukację?

Dołączcie do nas razem ze swoimi klasami! Webinarium umieściliśmy w naszym harmonogramie specjalnie tak, żebyście mogły/li połączyć się wspólnie ze swoimi uczniami i uczennicami. Temat zaawansowanej misji naukowo-technologicznej, i tego jak wygląda ona od środka może być inspirujący dla Waszych podopiecznych, mających szeroki wachlarz zainteresowań!

Webinarium poprowadzi dr Łukasz Tychoniec, jest absolwentem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 2021 roku obronił pracę doktorską na Uniwersytecie w Lejdzie na temat obserwacji radiowych procesu powstawania gwiazd i planet. Obecnie jest pracownikiem naukowym w Europejskim Obserwatorium Południowym w Garching w Niemczech. Od 2017 roku Łukasz Tychoniec bierze udział w pracach MIRI European Consortium, które przygotowuje obserwacje przy użyciu Mid-Infrared Instrument (MIRI) na Kosmicznym Teleskopie Jamesa Webba. W konsorcjum MIRI Łukasz przygotowuje obserwacje pierwszych etapów powstawania gwiazd podobnych do Słońca.


Mini-warsztaty: Projektujemy lustro!
(16:30-17:30)

Podczas tego mini warsztatu zostaniemy inżynierami i inżynierkami kosmicznymi. Spróbujemy odkryć, w jaki sposób można pomyślnie uruchomić JWST (James Webb Space Telescope) skupiając się na zupełnie nowym podejściu do wykonania lustra teleskopu.

Zbudujemy prototyp lustra składającego się z kilku sześciokątnych segmentów. Porozmawiamy o tym dlaczego takie rozwiązanie zostało zastosowane w teleskopie. Jakie są mocne strony takiego rozwiązania a jakie słabe. Zobaczymy co stoi za zupełną modyfikacją lustra JWST względem znanych nam teleskopów obserwacyjnych np. Teleskopu Hubble’a.

Co nam będzie potrzebne:

Część I:

  • duży parasol
  • mały parasol dziecięcy
  • dużo miękkich piłeczek

Część II:

  • kartka techniczna formatu A3/tektura
  • lśniący papier samoprzylepny formatu A3/folia aluminiowa
  • taśma klejąca/klej na gorąco/mocny klej
  • nitka/linijka/nożyczki
  • karta pracy – dostępna wkrótce

Dyskusja: Co z tym scenariuszem?
(17:30-18:30)

Po tym jak przedstawimy Wam aktywność wykorzystującą teleskop Webba, zaprosimy Was do rozmowy nad tym co zrobić ze scenariuszem takiej aktywności w realiach szkolnych. Zaczniemy od rzeczy fundamentalnych – czy przedstawiona aktywność się Wam podobała. Jeśli nie – co jej dolegało. Jeśli tak – w jaki sposób wykorzystały/libyście scenariusz: w całości, a może wybrane elementy? Jakie mocne i słabe strony zaproponowanego zasobu edukacyjnego zauważacie. Co jest dla Was najważniejsze w materiałach, których szukacie planując swoje zajęcia?

W którym obszarze życia szkolnego widzicie miejsce na tematykę kosmiczną? Czy na lekcji czy tylko na zajęciach pozalekcyjnych i festiwalach? Dlaczego?

Wokół tych i podobnych pytań będziemy orbitować. Po co? Żeby powymieniać się strategiami korzystania z dostępnych zasobów. Może Ty albo koleżanki/koledzy z innych miejscowości macie ciekawe pomysły na zapożyczanie ze znalezionych w internecie materiałów? Nie dowiemy się tego bez rozmowy! 🙂

A nam w ESERO taka rozmowa pozwoli tworzyć materiały lepiej spełniające Wasze oczekiwania!


Sobota 30 października

Poznaj scenariusz: Lot testowy.
(10:00-10:30)

Podczas prezentacji scenarisuza przyjmiemy rolę inżyniera/inżynierki ds. testów środowiskowych. Opracujemy rozwiązanie chroniące delikatny teleskop podczas transportowania go w przestrzeń kosmiczną. Inżynier/inżynierka ds. testów środowiskowych pracuje nad projektami mającymi na celu przetestowanie reakcji różnych konstrukcji, silników i maszyn na wibracje.

Jak możemy chronić delikatny teleskop JWST przed potężnymi wibracjami, które pojawiają się podczas startu? Na to pytanie spróbujemy odpowiedzieć sobie podczas proponowanej aktywności.

Co nam będzie potrzebne:

  • mała tuba: opakowanie 40g czipsów Pringles, rolka po papierze toaletowym, puszka po napoju
  • większa tuba: opakowanie 70g czipsów Pringles, rolka po ręcznikach papierowych
  • długopis
  • silniczek z zasilaczem np. baterią
  • mocny klej
  • taca z tworzywa sztucznego
  • 1 jajko (kurze lub czekoladowe)
  • różne gumki recepturki
  • rolka folii aluminiowej
  • plastelina
  • wełniane kuleczki/wata
  • drucik
  • stoper
  • waga

Dyskusja: Po co kosmos w szkole?
(10:30-12:00)

Odkąd istnieje ESERO, zakładamy że wprowadzanie kontekstu kosmicznego skutkuje zwiększonym zaangażowaniem uczniów i uczennic. Widzimy też, że Wy – nauczycielki/le z nami współpracujący – dostrzegacie podobny walor tej tematyki. Ale chcemy postawić sobie stop-klatkę. Zapytać Was, jak to jest w klasie, „na pierwszej linii frontu” edukacji.

Jaki cel ma dla Was wprowadzanie tematyki kosmicznej na zajęcia? Dlaczego Waszym zdaniem warto to robić? Jakich rzeczy szukacie na tej konferencji. W czym w Waszej pracy może pomagać taka instytucja jak ESERO?

Jedną rzeczą jest celowość, drugą jest sposób. W jaki sposób przenosicie swoje zainteresowanie kosmosem na zainteresowania uczniów i uczennic? Jak rozpalacie ich chwilową ciekawość? Jakie są Wasze strategie, aby podążać za tą ciekawością? I jak staracie się utrzymać ją na dłużej? No i w końcu, jakie są Wasze strategie na to, gdy nie udaje Wam się zaciekawić swoją pasją uczniów?

Chcemy, aby z tej rozmowy mogła wyniknąć okazja do wymiany pomysłów, strategii czy stosowanych narzędzi.


Wykład: Kariera w sektorze kosmicznym?
dr Izabela Kowalska-Leszczyńska (IMAP, CBK PAN)
(13:00-14:00)

Link do transmisji na kanale YouTube

Chcielibyśmy pokazać Wam jak wygląda praca w dużym, międzynarodowym projekcie kosmicznym. Od środka. Bo to, że wykorzystujecie tematykę kosmosu i misji kosmicznych podczas swoich zajęć nie jest obojętne na sposób postrzegania świata przez Waszych uczniów i uczennice. Czy żeby wysłać misję kosmiczną potrzeba tylko inżynierów z ESA i NASA oraz astronomów?

Jak wygląda praca przy dużym projekcie kosmicznym i jak różnorodne role są w zespole przygotowującym taką misję? Dowiemy się tego z perspektywy polskiej naukowczyni doświadczonej w dużych, pionierskich projektach badawczych. Dowiemy się więc w jaki sposób osoby i instytuty z Polski są zaangażowane w projekty naukowe i inżynierskie z międzynarodowego sektora kosmicznego.

Zachęćcie swoich uczniów i uczennice do oglądania! Na młodzież czeka wiele ciekawych karier. Nowe technologie są z kolei nieodzownym elementem w przyszłej pracy. Zatem warto wiedzieć do jakich zawodów mogą w przyszłości aspirować Wasi podopieczni.

Webinarium poprowadzi Izabela Kowalska-Leszczyńska z Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Dr Kowalska-Leszczyńska obecnie pracuje w zespole IMAP (Interstellar Mapping and Acceleration Probe). Brała też udział w programie detekcji fal grawitacyjnych LIGO.


Wymiana dobrych praktyk: Codzienny bohater w szkole!
(14:00-15:00)

Nie do przecenienia są inspiracje, które czerpiemy z kontaktów z Wami – nauczycielkami i nauczycielami. Uważamy, że lekcje i aktywności, które właśnie Wy prowadzicie, są perłami wartymi do pokazywania dalej. Dlatego w formularzu zgłoszeniowym prosimy Was o podzielenie się jednym przykładem rzeczy, projektu, lekcji, z których jesteście dumne/dumni.

Mamy nadzieję, że ta okazja do autorefleksji pozwoli Wam wyciszyć swojego wewnętrznego cenzora i skupić się na afirmacji swoich działań i współpracy ze swoimi uczniami i uczennicami! Dopiero wtedy, gdy dostrzeżemy jak wspaniałe rzeczy udaje nam się robić, możemy podzielić się swoimi doświadczeniami z innymi osobami. A właśnie o to w tym formacie chodzi. O podzielenie się tym, co wyszło nam dobrze – jak to zrobiliśmy, co nam to umożliwiło.


Pokaz online z Planetarium Centrum Nauki Kopernik
(17:00-17:45)

„Pierwsze światło”

To co widzimy na nocnym niebie fascynowało ludzkość od zarania jej dziejów. W czasach Galileusza teleskop zrewolucjonizował to jak postrzegamy Wszechświat. Od kilku dekad jako ludzkość potrafimy wysyłać te instrumenty w kosmos a niebawem wystrzelimy tam Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Na pokazie online z Planetarium Centrum Nauki Kopernik dowiemy się gdzie znajdują się teleskopy kosmiczne, jak są skonstruowane, przedstawimy niezwykłe odkrycia dokonywane dzięki nim blisko nas oraz sięgniemy do granic obserwowalnego Wszechświata. Na koniec porozmawiamy co będą badać teleskopy kosmiczne przyszłości.

Link do transmisji na kanale YouTube


Bądź z nami 29 i 30 października, a z pewnością znajdziesz dla siebie inspiracje i pomysły na aktywności, które twoi uczniowie i uczennice docenią na zajęciach!

ZAPISZ SIĘ!


Regulamin.

Ramowy harmonogram konferencji.

Formularz rejestracyjny (lub wypełnij poniżej).

Udział w konferencji online jest bezpłatny, jednak wymagana jest rejestracja.