ESERO na Festiwalu Przemiany

W dniach 14-17.09.2017, w Centrum Nauki Kopernik odbywał się Festiwal Przemiany. Rozpoczął się od wystąpienia Marka McCaughreana, który opowiedział publiczności o europejskich planach eksploracji przestrzeni kosmicznej, jednocześnie silnie akcentując potrzebę dbania o nasze ziemskie podwórko. Zarówno Mark, jak i inni prelegenci mogli dołączyć do nas w Warszawie dzięki merytorycznemu patronatowi, jakim Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) objęła wydarzenie.

Festiwal nie ograniczał się jednak wyłącznie do formuły wykładowej – dużo przestrzeni zarezerwowaliśmy na rozmowy poświęcone tematom zarówno technologicznym, naukowym, jak i społecznym, związanym z eksploracją przestrzeni kosmicznej. Zgłębialiśmy również relacje zachodzące między nauką a sztuką (świetnym przykładem ich dialogu jest artystyczno-naukowa działalność Joego Davisa). Bardzo ciekawą lekturą jest publikacja festiwalowa. Tu zapoznasz się z publikacją Festiwalu Przemiany.

Na Festiwalu nie mogło zabraknąć ESERO! W piątek 15.09 zorganizowaliśmy wydarzenie poświęcone zawodom przyszłości – „Przemiany Młodych”. Zaczęliśmy od wykładu Alany Bartolini, specjalistki ds. edukacji STEM w biurze ESA Education. Alana zajmuje się planowaniem zawartości pakietów edukacyjnych trafiających na Międzynarodową Stację Kosmiczną (której częścią są np. mikrokomputery Astro Pi!). Na Przemianach opowiadała o wymaganiach stawianych młodym ludziom przez ESA oraz o perspektywach zawodowych w sektorze kosmicznym. Głównym przesłaniem jej wystąpienia była obserwacja, że „kosmiczna praca” to nie tylko bycie astronautą, ale sektor kosmiczny potrzebuje ludzi o bardzo różnych pasjach i specjalnościach – od inżynierów, przez biologów czy geologów, po lingwistów i prawników.

Dyskusja podczas panelu „Czy jest kosmos?"

Dyskusja podczas panelu „Czy jest kosmos?”. Źródło: ESERO/CNK

W panelu dyskusyjnym laureaci i finaliści konkursów o tematyce kosmicznej – Remote Mars Yard, CanSat, University Rover Challenge – opowiadali o tym, skąd czerpali inspirację do zaangażowania się w realizowane przez siebie projekty i w jaki sposób uczestnictwo w nich przydało im się w szkole i poza nią. Okazuje się, że młodzi bardzo cenią sobie nabytą w trakcie projektu umiejętność pracy w grupie czy zarządzania czasem.

Przez cały Festiwal można było wziąć udział w badaniach gleby marsjańskiej podczas tzw. open labów, badając skład chemiczny przygotowanych przez nas próbek imitujących taką glebę, pod kątem występowania w niej życia. Ciekawostką jest, że jedną z próbek, które badali zwiedzający, był symulant wykorzystywany przez NASA do testowania łazików marsjańskich.

Studenci  Politechniki Częstochowskiej, podzielili się z nami doświadczeniami zdobytymi podczas konstrukcji łazika Modernity (3. miejsce na międzynarodowych zawodach University Rover Challenge w USA) – opowiedzieli w jaki sposób funkcjonują podzespoły łazika i jak się nim steruje.

Wirtualni łazikowcy – zwycięzcy konkursu Remote Mars Yard – także wzięli udział w warsztatach o tematyce marsjańskiej. Zastanawiali się nad potencjałem astrobiologicznym próbek gleb. Ucieszyła nas informacja, że forma warsztatowa, którą na ogół prezentujemy edukatorom, podoba się również młodszym odbiorcom.

Przez cały Festiwal można było wziąć udział w badaniach gleby marsjańskiej podczas open labów

Przez cały Festiwal można było wziąć udział w badaniach gleby marsjańskiej podczas open labów. Źródło: ESERO/CNK

Kolejnym wydarzeniem w Centrum Nauki Kopernik, na które ESERO ma przyjemność zaprosić, jest konferencja „Kosmos w Szkole”.  – 21.10.2017. Rejestracja  trwa do 15 października 2017 r.

Dokumenty do pobrania: