Z kosmosu lepiej widać, czyli sprawdzanie wiarygodności informacji z sieci.

Czas pandemii do niedawna był doświadczeniem izolacji, ograniczonych kontaktów twarzą w twarz, ale równocześnie intensywniejszych kontaktów w sieci. Przez internet pracowaliśmy, a dzieci się uczyły. Braliśmy udział w koncertach, wystawach i festiwalach filmowych online. Poznaliśmy dziesiątki nowych stron, aplikacji, kanałów informacyjnych. Udostępnialiśmy sobie co ciekawsze treści czy szokujące wiadomości. Które z nich były prawdziwe? Czy w ogóle da się to sprawdzić bez fachowej wiedzy z dziedzin, których te informacje dotyczyły?

Podczas warsztatów dowiemy się, jak weryfikować wiarygodność informacji (ang. fact-checking). Zajmiemy się kilkoma wybranymi artykułami prasowymi i przy użyciu zdjęć satelitarnych postaramy się sprawdzić prawdziwość tez zawartych w artykułach. Warsztaty zostały tak zaprojektowane, aby mogli z nich korzystać odbiorcy w każdym wieku. Brak doświadczenia w czytaniu zdjęć satelitarnych nie będzie przeszkodą.

Podczas warsztatów posłużymy się krytyczną analizą tekstów, wykorzystamy technologię do weryfikacji informacji i dowiemy się, jak te, tak bardzo dziś aktualne i potrzebne narzędzia, wykorzystać na lekcjach. Przed rozpoczęciem spotkania udostępnimy krótkie teksty, które pomogą w przygotowaniu się do warsztatów (znajomość tekstów nie jest jednak niezbędna, aby uczestniczyć w zajęciach).

Warsztaty odbędą się 11.08, w godzinach 17:30-20:00

Spotkanie online będzie podzielone na dwie części, z których każda potrwa półtorej godziny zegarowej.

Zapisz się tutaj. (miejsca zostały wyczerpane!)

 

Prowadzący: 

Olek Jasiak – geolog, który w swoim życiu zajmował się m.in. badaniem powierzchni komet, a teraz koordynuje pracę Biura Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska. Mniej lub bardziej regularnie prowadzi zajęcia z geografii krytycznej w ramach Autonomicznej Przestrzeni Edukacyjnej w Warszawie. Współautor kursu online „Zdjęcia satelitarne w szkole”. Lubi zbierać kamienie.

Anna Mikucka – z wykształcenia psycholożka społeczna i trenerka. Pracuje z rodzicami, nauczycielami, młodzieżą szkolną i tą jeszcze przedszkolną. W swojej pracy stara się wspierać grupy, żeby funkcjonowały lepiej. W działaniach edukacyjnych chce pokazać, jak fascynujące może być uczenie się, kiedy zamienimy „muszę” na „chcę”.

Joanna Olejniczak – pasjonatka pracy z ludzi, wieloletnia animatorka i całym sercem oddana popularyzatorka nauki. Z wykształcenia inżynier materiałowy, z zamiłowania trenerka edukacyjna. Uwielbia pracę z najmłodszymi dorosłymi, szczególnie wspólne odkrywanie kosmosu. W zaistniałej pandemii szuka plusów.