Rusza wyzwanie Climate Detectives!

Interesujesz się swoim otoczeniem i masz na uwadze dobro środowiska? Martwisz się konsekwencjami zmian klimatycznych? A może zastanawiasz się jak wygląda nasza Błękitna Planeta w obiektywach satelitów i chciał(a)byś z nich skorzystać?

Nadarza się niesamowita okazja, by ze wsparciem świata nauki zastanowić się jakie problemy klimatyczne dotykają nasze własne społeczności lokalne – nasze wsie, miasta i miasteczka. Nie chodzi jednak tylko o zauważenie problemów, ale też zaproponowanie jak moglibyśmy sobie z nimi poradzić. Europejska Agencja Kosmiczna ogłasza właśnie wyzwanie Climate Detectives! Bo każdy głos i podejmowanie prób zmiany ma znaczenie!

Uczniowie i uczennice mają za zadanie dokonać zmiany („make a difference”) w obszarze zrozumienia i ochrony przyrody w swoim, bliższym bądź dalszym, otoczeniu. Aby tego dokonać, mają za zadanie zidentyfikować problem klimatyczny obserwując swoje lokalne środowisko. Potem zespoły zostaną poproszone o zbadanie wybranego przez siebie problemu/zagadnienia niczym osoby zajmujące się detektywistyką (albo, jak kto woli, nauką). W tym celu mogą wykorzystać różne dane – czy te dostępne z obserwacji satelitarnych, czy te publikowane przez instytuty badawcze dokonujące pomiarów naziemnych, ale mogą też samodzielnie dokonać pomiarów, tworząc własne stacje badawcze.

Jak już zespoły będą bogatsze w wiedzę wyciągniętą z przeprowadzonych badań, będą mogły przejść do akcji! Nieodłącznym elementem wyzwania Climate Detectives jest segment aktywistyczny – zespoły powinny zaproponować sposoby ograniczenia bądź rozwiązania problemu, a następnie przekazać te rekomendacje działania swojej społeczności! Mamy przekonanie, że w dobie takich inicjatyw jak Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, do działań tego typu młodzieży nie będziemy musieli/musiały specjalnie namawiać 😉

Kto może wziąć udział w konkursie?

  • Zespoły, których członkowie/członkinie są między 8 a 15 rokiem życia (w momencie rejestracji),
  • Zespół powinien składać się z minimum 6 osób, do nawet całej klasy,
  • Każdym zespół musi opiekować się nauczyciel/ka bądź mentor/ka, którzy będą kontaktować się z organizatorami,
  • Co najmniej 50% członków zespołu musi być obywatel(k)ami kraju członkowskiego lub stowarzyszonego z ESA.

Nie ma limitu liczby zespołów pochodzących z jednej szkoły. Natomiast jeden nauczyciel/ka może zgłosić maksymalnie trzy zespoły uczniowskie oraz jeden uczeń/uczennica może być członkiem tylko jednego zespołu. Każda drużyna może zgłosić się tylko raz.

Dla inspiracji posłuchajmy, co o efekcie cieplarnianym opowiada wesoły kosmita Paxi, zaprzyjaźniony z Europejską Agencją Kosmiczną.

Kilka przydatnych informacji:

Wszelkie pytania związane z wyzwaniem prosimy kierować na adres esero@kopernik.org.pl