NEWSLETTER
Informacje o warsztatach, aktualnościach oraz innych wydarzeniach dla nauczycieli.
Zapisz sięO kosmosie przy kawie: Czarne dziury, czyli jak znaleźć coś czego nie widać?
22 maja, w środę, o godzinie 18:00 zapraszamy na spotkanie z cyklu „O kosmosie przy kawie”. Porozmawiamy o czarnych dziurach.
Spotkamy się online, ZAPISZ SIĘ PRZEZ FORMULARZ!
Czarne dziury od dziesięcioleci stanowią prawdziwą zagadkę. Pierwsze koncepcje niezwykle gęstych obiektów – wówczas nazywanych czarnymi gwiazdami – pochodzą już z XVIII wieku. Dokładniej to zjawisko opisał Albert Einstein. W ogłoszonej w 1915 roku ogólnej teorii względności rozważał on zależność między geometrią przestrzeni, a zawartą w niej materią. Doprowadziło go to do stworzenia koncepcji Wszechświata, w którym możliwe jest istnienie takich obiektów jak czarne dziury. Rok później Karl Schwarzchild opisał je matematycznie.
Od tego czasu świat naukowy stoi przed wielkim wyzwaniem: czarnych dziur nie da się zobaczyć wprost. Jak wobec tego można je obserwować? Skoro ich nie widać, skąd pewność, że w ogóle istnieją? Powstało wiele narzędzi i eksperymentów teoretycznych umożliwiających wykrywanie czarnych dziur. Najbardziej jaskrawym przykładem jest osiągnięcie międzynarodowego programu naukowego Teleskop Horyzontu Zdarzeń (EHT), który w 2019 roku wykonał pierwsze w historii zdjęcie czarnej dziury.
Podczas naszego spotkania porozmawiamy o tym, jak znaleźć czarne dziury i na czym polega ich fenomen. Przy pomocy prostych materiałów i narzędzi zbudujemy model studni grawitacyjnej, która pomoże Wam przybliżyć w klasie zagadnienie czarnych dziur.
Koniecznie przygotujcie potrzebne materiały:
- Duże wiadro lub twarda tuba – ważne aby mieć kształt okręgu przynajmniej w jednej płaszczyźnie
- Materiał umiarkowanie ciągliwy np. prześcieradło
- Pasek lub obręcz do umocowania tkaniny, mogą to być również klamerki do prania czy przytrzymania obrazów
- Ciężarek
- Klamerka, która umożliwi przymocowanie ciężarka
- Patyczek do szaszłyków lub pałeczka do sushi
- Kulki o różnej wadze i wielkości
Podczas spotkania porozmawiamy o:
- czarnych dziurach
- wybranych scenariuszach lekcji, opracowanych dla różnych poziomów edukacyjnych, w których wprowadzamy kontekst kosmiczny:
- na poziomie szkół ponadpodstawowych
- na poziomie szkół podstawowych
- prostym doświadczeniu na lekcję
- kosmicznych konkursach dla dzieci i młodzieży
- kosmicznych aktywnościach dla edukatorek i edukatorów
Odpowiemy na wszystkie Wasze pytania i pojawiające się wątpliwości.
Bądźcie z nami 22 maja, o godzinie 18.00