Moon Camp 2023/2024

Zaprojektuj swoją bazę kosmiczną!

Europejskie Wyzwanie Moon Camp przenosi nas w świat projektowania baz kosmicznych. W przyszłości, aby astronauci i astronautki mogli pozostać na Księżycu, Marsie czy jeszcze innym ciele niebieskim, przez długi czas, należy przygotować im całą infrastrukturę. Ma ona sprostać różnym wyzwaniom, czekającym na odkrywców i odkrywczynie kosmosu. Niektóre z nich to ochrona przed promieniowaniem i meteorytami, produkcja energii, wydobycie i odzyskiwanie wody, transport, roboty i oprogramowanie, produkcja żywności oraz wiele, wiele innych. Wyzwanie Moon Camp zaprasza do zbadania różnych ciał niebieskich i opracowania projektów, rozwiązujących problemy, z którymi przyjdzie się zmierzyć przyszłym astronautom i astronautkom.

Kilka niezbędnych informacji

  • Co: wyzwanie w którym zadaniem jest zaprojektowanie kosmicznego habitatu
  • Gdzie: wyzwanie jest otwarte dla całego świata
  • Kiedy: projekty można przesyłać od 21 września 2023 r. do 25 kwietnia 2024 r.
  • Kto: projekty mogą przesyłać osoby indywidualne lub zespoły kilku osobowe
  • Dla kogo: dzieci i młodzieży w wieku do 19 lat (włącznie)
  • Dla kogo: dla osób początkujących i zaawansowanych, zespół wybiera poziom skomplikowania projektu
  • Język: narodowy lub angielski
  • Format zgłoszenia: krótki opis projektu, zawierający elementy, takie jak: obrazy, wideo, pliki projektu 3D
  • Certyfikaty: wszystkie zespoły, które prześlą projekt otrzymają certyfikat
  • Finałowe wydarzenie online: w maju 2024 r., będzie otwarte dla wszystkich uczestników i uczestniczek
  • Projekty: wszystkie przesłane i zaakceptowane projekty zostaną umieszczone w galerii na stronie wyzwania

Moon Camp to nie lada wyzwanie! Zespoły uczniowskie staną przed zadaniem wyboru miejsca lądowania kosmicznych podróżników i podróżniczek oraz zaprojektowania habitatów kosmicznych dostosowanych do warunków panujących na wybranym globie. Zadanie można wykonać w sześciu różnych technikach.

Sztuka i rzemiosło: puśćcie wodze wyobraźni i stwórzcie kosmiczną wioskę z wszystkiego co znajdziecie wokół siebie. Mogą to być makiety, łaziki, lądowniki czy roboty wykonane z kolorowego papieru, tektury, masy plastycznej itp.

Techniki artystyczne są dowolne, mogą wykraczać poza pomysły przedstawione na stronie wyzwania. Może my nie wpadliśmy na ciekawy sposób prezentacji kosmicznych siedlisk?

Projektowanie 3D: to technika daje ogromne pole dla wyobraźni, szczególnie gdy nie musimy zastanawiać się czy nasz projekt wydrukujemy.

Dla początkujących, sugerujemy skorzystanie z programu Autodesk Tinkercad. To bezpłatna, łatwa w obsłudze aplikacja internetowa do projektowania 3D, którą można dostosować do każdego wieku.

Dla zaawansowanych, sugerujemy wykorzystanie programu Autodesk Fusion 360. To bezpłatne oprogramowanie do projektowania 3D dla studentów, nauczycieli i instytucji akademickich. Postępujcie zgodnie z tymi instrukcjami, aby uzyskać bezpłatną licencję edukacyjną.

*Możecie wykorzystać również inne oprogramowanie do modelowania 3D.

Wydruk 3D: przygotowanie projektu do wydruku 3D zgodnie z specyfiką drukarek 3D. Należy przygotować projekty, które moglibyśmy wydrukować. Zastanówcie się co mogłoby to być, od narzędzi i budynków, robotycznych ramion po komórki, a nawet żywność.

Ciekawostka: Inżynier ESA Advenit Makaya przeprowadza nas przez proces drukowania 3D do zastosowań kosmicznych w filmie z cyklu Poznaj ekspertów.

*Możecie wykorzystać również inne oprogramowanie do modelowania 3D.

Robotyka: opracuj projekt inżynieryjny własnych komponentów robotycznych: ramion, łazików czy robotów.

Naukowcy przewidują, że w najbliższej przyszłości załogi astronautów i robotów humanoidalnych będą współpracować przy eksploracji przestrzeni kosmicznej przy użyciu bionicznych rąk, robotycznych ramion i autonomicznych łazików. Będą to skomplikowane maszyny, o solidnej konstrukcji, zdolne do pracy w trudnych warunkach kosmicznych.

Jesteśmy ciekawi jakie rozwiązanie zaproponują zespoły?

Rzeczywistość rozszerzona i wirtualna: w tej opcji świat wirtualny i rzeczywisty łączą się, aby zapewnić użytkownikom jak najlepsze wrażenia.

Rzeczywistość rozszerzona (AR) – w tym typie projektu, warstwa cyfrowa nakłada się na rzeczywisty świat fizyczny i generuje mieszankę świata rzeczywistego i świata wirtualnego. Doświadczenia te można wykonywać za pomocą aplikacji na smartfonie lub laptopie i są one dostępne w aplikacjach mediów społecznościowych.

Wirtualna rzeczywistość (VR) – to wciągające, generowane komputerowo, symulowane środowisko, które sprawia, że użytkownik ma wrażenie, że istnieje w tym środowisku. Zwykle potrzebujesz symulatora rzeczywistości wirtualnej, aby móc w pełni doświadczyć środowiska wirtualnego.

Filmy sferyczne – materiały 360 stopni, nie będąc w pełni interaktywnym doświadczeniem VR, mogą zapewnić wrażenie głębszego poznania uwiecznionej w ten sposób przestrzeni.

*Macie dowolność w wyborze programów, by przygotować projekty. Efekt końcowy ma być możliwy do publikacji na stronie wyzwania i obejrzenia przez społeczność ESA.

Eksperyment naukowy: wykonajcie zaproponowane eksperymenty lub stwórzcie swoje własne.

W wyzwaniu Moon Camp opracowaliśmy 18 zajęć, które można wykonać w klasach. Skupiają się na uczeniu się metodą projektu i wykorzystują eksperymenty naukowe. W trakcie zajęć uczniowie i uczennice zapoznają się z tematami w ramach przedmiotów szkolnych, jednocześnie poznają środowisko kosmiczne.

Zestaw naszych zasobów obejmuje tematy z fizyki, matematyki, biologii, chemii, nauk ścisłych, technologii, sztuki, informatyki, nauk społecznych i ekonomii. Zajęcia są różnorodne i dostosowane do różnych poziomów edukacji. Każdy znajdzie coś dla siebie na stronie zasobów. Wiele materiałów znajdziecie również w języku polskim na naszej stronie.


Gdzie możemy się wybrać?

Kosmiczne habitaty możecie umieścić w różnych miejscach Układu Słonecznego. Kilka opisanych lokalizacji znajdziecie na stronie wyzwania: https://mooncampchallenge.org/choose-your-location/


Harmonogram


Kto może wziąć udział w wyzwaniu?

  • zespoły dzieci i młodzieży w wieku do 19 lat (włącznie) – studenci uczęszczający do szkół policealnych i wyższych nie są uprawnieni do udziału w wyzwaniu
  • co najmniej 50% członków/członkiń zespołu musi być obywatel(k)ami kraju członkowskiego lub stowarzyszonego z ESA*, Słowacji, Słowenii, Kanady, Litwy lub Łotwy
  • członkowie/członkinie zespołu muszą spełniać jedno z poniższych wymagań, jeśli zgłaszają się z państwa członkowskiego ESA*, Słowacji, Słowenii, Kanady, Litwy lub Łotwy:
    • być uczniami/uczennicami szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej w tych krajach
    • podlegać edukacji domowej (certyfikat wydany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej lub organ delegowany w państwie członkowskim ESA*, Słowacji, Słowenii, Kanadzie, Litwie lub Łotwie)
    • należeć do koła naukowego/klubu edukacyjnego, działającego w obrębie szkoły lub placówkach edukacyjnych, należeć do harcerstwa lub innych podobnych organizacji edukacyjnych.
  • zespołem musi się opiekować nauczyciel/ka, mentor/ka bądź rodzic

*Państwa członkowskie ESA w 2023 r.: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Królestwo Niderlandów, Włochy, Luksemburg, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielkiej Brytanii.


Jak przesłać projekt?

  • projekty należy wysłać przez oficjalną stronę wyzwania po założeniu odpowiedniego profilu
  • zespoły mogą zgłosić więcej niż jeden projekt, zalecamy by projekty były wykonywane w różnych technikach
  • żadna osoba nie może należeć do więcej niż jednego zespołu
  • projekt musi zostać złożony przez nauczyciela/kę, mentora/kę lub rodzica, to oni zakładają profil do przesłania zgłoszeń
  • nie ma narzuconego limitu liczby zespołów prowadzonych przez nauczyciela/kę, mentora/kę lub rodzica
  • nie ma narzuconego limitu liczby zespołów pochodzących z jednej szkoły czy klubu naukowego
  • zgłoszenia zostaną sprawdzone czy nie zawierają obraźliwych treści
  • przesłane projekty nie podlegają późniejszej modyfikacji, w niedługim czasie po wysłaniu zostaną opublikowane w galerii
  • możliwe będzie usunięcie projektu, w takim przypadku należy skontaktować się przez adres e-mail: moon.camp@esa.int

Nagrody

  • certyfikaty Europejskiej Agencji Kosmicznej – otrzymają je wszystkie zespoły, które wyślą projekty zgodne z wytycznymi wyzwania
  • w maju 2024 r. zaplanowano finałowe wydarzenie online, będzie obfitowało w niespodzianki i będzie otwarte dla wszystkich uczestników i uczestniczek

Kontakt


Wyzwanie Moon Camp to edukacyjny projekt Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz Fundacji Airbus przy wsparciu firmy Autodesk.

Zobaczcie zaproszenie ESA do wzięcia udziały w Europejskim Wyzwaniu Moon Camp!