Moon Camp 2024/2025

Moon Camp to międzynarodowe wyzwanie Europejskiej Agencji Kosmicznej. Oferuje ono uczniom i uczennicom stworzenie własnego projektu z zakresu projektowania baz kosmicznych, a mówiąc profesjonalnie – habitatów kosmicznych.

Aby astronauci i astronautki mogli pozostać na Księżycu, Marsie czy jeszcze innym ciele niebieskim przez długi czas, trzeba przygotować im odpowiednią infrastrukturę. Odkrywcy i odkrywczynie kosmosu muszą być chronieni przed promieniowaniem i meteorytami, zaopatrzeni w energię, systemy pozyskiwania i odzyskiwania wody oraz produkcji żywności, a także środki transportu, roboty i oprogramowanie.

Wyzwanie Moon Camp to okazja opracowania projektów rozwiązujących potencjalne problemy, z którymi przyjdzie się zmierzyć przyszłym astronautom i astronautkom.


Wyzwanie Moon Camp

Zespoły projektują bazę kosmiczną, która ma działać w bardzo trudnych warunkach.

Projekt obejmuje trzy etapy pracy:

Etap I. Wybierz lokalizację

W tej fazie zespoły poznają różne ciała niebieskie i podejmują decyzję, gdzie i dlaczego zbudują swoją bazę. Uczniowie i uczennice określają potencjalne zasoby danej lokalizacji i jej parametry, takie jak grawitacja, brak lub obecność atmosfery. Zastanawiają się, w jakim miejscu chcą zbudować bazę – na biegunach, a może równiku planety? Czego będą potrzebowali w kosmicznym habitacie, by zapewnić bezpieczeństwo astronautom i astronautkom?

Etap II. Wybierz technikę wykonania projektu

Czas wziąć się do pracy! Zespoły wybierają technikę, w jakiej chcą stworzyć projekt habitatu kosmicznego. Wykonują elementy bazy, które będą niezbędne do zapewnienia odpowiednich warunków życia dla odkrywców i odkrywczyń kosmosu.

Etap III. Stwórz opis projektu

Zespoły muszą opisać swój projekt, mieszcząc się w limicie 500 słow. Opis powinien zawierać następujące informacje:

  • Gdzie znajduje się habitat i dlaczego właśnie taka lokalizacja została wybrana?
  • Jakie kluczowe aspekty przetrwania w kosmosie zespół wziął pod uwagę, projektując swój habitat?
  • Jak został zaprojektowalny habitat? Przy użyciu jakich narzędzi?
  • Jak wyglądałby typowy dzień astronauty/astronautki mieszkających w habitacie?

Czego doświadczą uczestnicy i uczestniczki?

W tym projekcie uczniowie i uczennice:

  • zdobywają wiedzę o różnorodności ciał niebieskich, warunkach na nich panujących, i kluczowych parametrach, które należy brać pod uwagę podczas planowania budowy bazy kosmicznej.
  • rozwijają i wzmacniają umiejętności badawcze, umiejętności krytycznego myślenia i projektowania.
  • poszerzają kompetencje (m.in: praca zespołowa, projektowa, umiejętność komunikacji i prezentacji).

Kto może wziąć udział w Moon Camp

Dzieci i młodzież do 19 lat          Zespoły od 2 osób do całej klasy            Zespół zgłasza Opiekun/ka

        (Zalecamy zespoły do 6 osób)

Co najmniej 50% członków i członkiń zespołu musi mieć obywatelstwo państwa członkowskiego ESA. Oprócz 22 państw członkowskich, także Kanada, Łotwa, Litwa, Słowacja i Słowenia, na podstawie umów z ESA, kwalifikują się do pełnego uczestnictwa w programach Biura Edukacji ESA.

Zachęcamy do tworzenia i prowadzenia zespołów z możliwością współpracy międzykulturowej.


Etapy wyzwania Moon Camp


Moon Camp – techniki przygotowania projektu

Zespoły uczniowskie staną przed zadaniem wyboru miejsca lądowania kosmicznych podróżników i podróżniczek oraz zaprojektowania habitatów kosmicznych dostosowanych do warunków panujących na wybranym globie. Zadanie można wykonać w jednej z  siedmiu różnych technik.

Sztuka i rzemiosło: Makiety, łaziki, lądowniki czy roboty wykonane z kolorowego papieru, tektury, masy plastycznej itp. Techniki artystyczne są dowolne, mogą wykraczać poza pomysły przedstawione na stronie wyzwania.

 

 

Projektowanie 3D: Początkującym sugerujemy skorzystanie z programu Autodesk Tinkercad. To bezpłatna, łatwa w obsłudze aplikacja internetowa do projektowania 3D, którą można dostosować do każdego wieku. Zaawansowanych zachęcamy do wykorzystania programu Autodesk Fusion 360. To bezpłatne oprogramowanie do projektowania 3D dla studentów, nauczycieli i instytucji akademickich. Postępujcie zgodnie z tymi instrukcjami, aby uzyskać bezpłatną licencję edukacyjną. Możecie wykorzystać również inne oprogramowanie do modelowania 3D.

Wydruk 3D: Należy przygotować projekty, które moglibyśmy wydrukować – od narzędzi i budynków, robotycznych ramion po komórki, a nawet żywność. Projekt powinien być przygotowany zgodnie ze specyfiką drukarek 3D.

 

 

Robotyka: Projekt inżynieryjny własnych komponentów robotycznych: ramion, łazików czy robotów. Naukowcy przewidują, że w najbliższej przyszłości załogi astronautów i robotów humanoidalnych będą współpracować przy eksploracji przestrzeni kosmicznej, przy użyciu bionicznych rąk, robotycznych ramion i autonomicznych łazików. Zespoły mogą zaprojektować takie rozwiązania.

 

Gry komputerowe: to opcja, która umożliwia wykorzystanie waszej ulubionej gry i stworzenia kosmicznej bazy w środowisku, takim jak Minecraft, Roblox lub Kerbal Space Program. Projekt można wykonać w całości w grze, przesyłać swoje pomysły między programami. Zachęcamy do stworzenia animacji, w której przechadzając się swoim awatarem, pokażecie całą bazę z waszej perspektywy.

 

Rzeczywistość rozszerzona i wirtualna: Rozszerzona rzeczywistość (AR). W takim projekcie warstwa cyfrowa nakłada się na rzeczywisty świat fizyczny i generuje mieszankę świata rzeczywistego i świata wirtualnego. Projekty można wykonywać za pomocą aplikacji na smartfonie lub laptopie. Wirtualna rzeczywistość (VR). To wciągające, generowane komputerowo, symulowane środowisko. Aby go doświadczyć, potrzebny jest symulator wirtualnej rzeczywistości. Filmy sferyczne – materiały 360 stopni, nie będąc w pełni interaktywnym doświadczeniem VR, mogą zapewnić wrażenie głębszego poznania uwiecznionej w ten sposób przestrzeni. Można wybrać dowolny program, by przygotować projekty. Ważne, by było go można opublikować na stronie wyzwania i udostępnić do obejrzenia społeczności ESA.

Eksperyment naukowy: Opracowaliśmy 18 eksperymentów, które można wykonać w klasach. Pozwalają one uczyć się metodą projektową i robić eksperymenty naukowe. W trakcie zajęć uczniowie i uczennice zapoznają się z tematami obecnymi w programie nauczania i jednocześnie poznają środowisko kosmiczne. Dotyczą one fizyki, matematyki, biologii, chemii, nauk ścisłych, technologii, sztuki, informatyki, nauk społecznych i ekonomii. Zajęcia są różnorodne i dostosowane do różnych poziomów edukacji. Każdy znajdzie coś dla siebie na stronie zasobów. Wiele materiałów znajdziecie również w języku polskim na naszej stronie.


Czy będziemy umieć stworzyć projekt bazy kosmicznej?

To pytanie może niepokoić zarówno nauczycieli, jak i uczniów, stojących przed decyzją o podjęciu wyzwania. Nie ma powodu do obaw! Uczestnicy wyzwania Moon Camp będą mieli możliwość wzięcia udziału w szkoleniach, sesjach Q&A, webinariach, spotkaniach z ekspertami i ekspertkami. Zespoły otrzymują dostęp do licznych materiałów zawierających praktyczne wskazówki.

Zapraszamy do zapoznania się z poradnikami:

  • Zapis rozmowy z Anną Łosiak, która w cyklu „Spotkaj ekspertkę” przedstawiła zagrożenia geologiczne, które należy uwzględnić przy planowaniu budowy baz kosmicznych na ciałach niebieskich w Układzie Słonecznym


Jak się zgłosić?

  • do wyzwania można dołączyć w dowolnym momencie do 28 kwietnia 2025, tworząc profil na stronie.
  • zespół zgłasza opiekun/opiekunka.
  • jako krajowy organizator, chcemy umożliwić dostęp do spotkań i warsztatów wspierających udział w projekcie. Umożliwi to wypełnienie formularza.

projekty

  • należy wysłać do 28 kwietnia 2025 przez oficjalną stronę wyzwania po założeniu odpowiedniego profilu,
  • muszą zostać złożone przez nauczyciela/kę, opiekuna/kę lub rodzica, to oni zakładają profil do przesłania zgłoszeń,
  • przesłane projekty nie podlegają późniejszej modyfikacji, w niedługim czasie po wysłaniu zostaną opublikowane w galerii wyzwania,
  • zostaną sprawdzone pod kątem obraźliwych treści,
  • możliwe będzie usunięcie projektu, w takim przypadku należy skontaktować się przez adres e-mail: moon.camp@esa.int

zespoły

  • mogą zgłosić więcej niż jeden projekt, zalecamy wtedy, by projekty były wykonywane w różnych technikach,
  • żadna osoba nie może należeć do więcej niż jednego zespołu,
  • nie ma narzuconego limitu liczby zespołów prowadzonych przez nauczyciela/kę, mentora/kę lub rodzica,
  • nie ma narzuconego limitu liczby zespołów pochodzących z jednej szkoły czy klubu naukowego.

Nagrody

  • certyfikaty Europejskiej Agencji Kosmicznej – otrzymają je wszystkie zespoły, które wyślą projekty zgodne z wytycznymi wyzwania,
  • na przełomie maja/czerwca 2025 r. zaplanowano finałowe wydarzenie online, obfitujące w niespodzianki, otwarte dla wszystkich uczestników i uczestniczek, którzy przesłali projekt w ramach wyzwania.

Kontakt