Kosmos w Szkole 2024

„Loty kosmiczne – przyszłość, która nadeszła”

Zajmujesz się edukacją? Interesuje Cię tematyka kosmiczna, ale nie wiesz, jak włączyć ją do szkolnych lub pozalekcyjnych zajęć? Weź udział w konferencji Kosmos w Szkole! Przez dwa dni doświadczysz, jak wprowadzać zagadnienia kosmiczne do zajęć z dziećmi i młodzieżą.

Wydarzenie odbędzie się 25 i 26 października w Centrum Nauki Kopernik, w Warszawie. Udział w dwudniowych warsztatach jest bezpłatny. Organizator zapewnia nocleg, wyżywienie i zwrot kosztów podróży.

Żeby wziąć udział w konferencji, nie trzeba mieć doświadczenia w zakresie edukacji kosmicznej ani szerokiej wiedzy o kosmosie. Zarówno początkujący edukatorzy i osoby stawiające pierwsze kroki w tej tematyce, jak i nauczyciele z wieloletnim doświadczeniem oraz pasjonaci kosmosu – znajdą coś dla siebie.

Program tegorocznej konferencji nawiązuje do misji Sławosza Uznańskiego, polskiego astronauty, który w przyszłym roku poleci na Międzynarodową Stację Kosmiczną, by przeprowadzić kilka eksperymentów. Nasze aktywności oprzemy także na projektach edukacyjnych Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i doświadczeniu Centrum Nauki Kopernik w przybliżaniu osiągnięć naukowo-technologicznych. Wszystko w możliwie najbardziej praktyczny sposób.

 


Zarezerwuj sobie piątek i sobotę 25-26 października!

Formularz rejestracyjny został zamknięty z uwagi na ilość zgłoszeń, które do tej pory wpłynęły.


„Loty kosmiczne – przyszłość, która nadeszła” to hasło tegorocznego wydarzenia. Kiedy mówimy o technologiach kosmicznych, które towarzyszą nam na co dzień, to przeważnie mamy na myśli wynalazki, mające już dobre kilkadziesiąt lat. Nawigacja satelitarna, rozwój paneli fotowoltaicznych, czy bezprzewodowe słuchawki – wszystko to zdążyło już się na dobre „zadomowić” w naszym życiu.

Zatem, czy nadal możemy mówić tu o technologiach przyszłości? Tak, bo sektor kosmiczny nieustannie, dynamicznie się rozwija, tworząc coraz to lepsze narzędzia: do wspierania zarządzania kryzysowego, rozwoju współczesnej medycyny czy technologii kwantowych. Nadal również technologie projektowane dzisiaj po to, by rozwiązać konkretne problemy danej misji kosmicznej, mogą za kilkanaście lat znaleźć swe zastosowanie szerzej, w rozwiązaniu problemów występujących blisko nas, na Ziemi. Dokładnie tak, jak technologie kosmiczne z lat 50/60-tych, które dziś są naszą codziennością.

Właśnie dlatego loty kosmiczne ciągle mają potencjał do wspierania rozwoju ludzkości. I do takiego spojrzenia na nie – oraz wykorzystania ich jako tematu na zajęciach z dziećmi i młodzieżą  będziemy podczas konferencji zachęcać.

 


Harmonogram wydarzenia

Piątek 25 października

11:00–12:00 Recepcja
12:00–13:00 Wykład: Co o naszych ciałach może powiedzieć nieważkość?
13:00–16:00 Warsztaty: (Nie-)ograniczona swoboda odkrywania?
16:00-16:20 Przerwa kawowa
16:20–18:00 Poznajmy się: format sieciujący
18:00-19:00 Obiad
19:00-20:00 Obserwacje nieba z dachu CNK (zależnie od warunków pogodowych)

 

Sobota 26 października

9:00–9.30 Poranna kawa
9:30-11:30 Karuzela warsztatowa: część 1
11:30-12:30 Obiad
12:30-14:30 Karuzela warsztatowa: część 2
14:30-15:00 Zakończenie wydarzenia

 


Elementy wydarzenia


Wykład: „Co o naszych ciałach może powiedzieć nieważkość?”

Czy działanie układu odpornościowego zmienia się podczas przebywania w kosmosie? A jeśli tak, to czy powrocie na Ziemie wróci do normy? Żeby lepiej zrozumieć te pytania, przejdziemy przez podstawy działania układu odpornościowego człowieka i muśniemy zagadnienia z epigenetyki. Przez te tematy przeprowadzi nas Alicja Trębińska-Stryjewska, kierowniczka eksperymentu IMMUNE MULTIOMICS, w ramach którego naukowcy będą analizować zmiany w ekspresji genów i badać procesy ją regulujące w komórkach krwi astronautów. Badacze spodziewają się odkryć, jak adaptacja do warunków kosmicznych wpływa na zdolność organizmu do obrony przed infekcjami.

dr n. med. Alicja Trębińska-Stryjewska jest adiunktem w Centrum Inżynierii Biomedycznej Instytutu Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej. Kieruje eksperymentem IMMUNE MULTIOMICS. Będzie to jeden z siedmiu eksperymentów, których wykonanie Ministerstwo Rozwoju i Technologii zleciło Europejskiej Agencji Kosmicznej, a wykona go polski astronauta, Sławosz Uznański, podczas swojej misji na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.


Warsztaty: (Nie-)ograniczona swoboda odkrywania?

Gdy próbujemy sami uporać się z technicznym wyzwaniem, czujemy satysfakcję z rozwiązanego problemu. A jakie są nasze odczucia, gdy pod presją czasu lub wobec poziomu komplikacji musimy skorzystać z gotowego opisu? Znamy takie podejście: „Gdy zawiodą wszystkie metody – przeczytaj instrukcję”. Podczas warsztatów sprawdzimy praktycznie dwa sposoby dydaktyczne, które można wykorzystać przy wprowadzaniu działań konstruktorskich na swoje zajęcia. Zastanowimy się także nad uwarunkowaniami ich zastosowania w przestrzeni szkolnej z uwzględnieniem pracy projektowej i nowych wyzwań. A za bardzo wdzięczny przykład posłuży nam budowanie łazika marsjańskiego.


Poznajmy się!

Każdego roku ważnym elementem konferencji Kosmos w Szkole jest dla nas to, abyście mogli zobaczyć, jak inni praktycy edukacji wplatają kosmos do swoich szkół czy zajęć pozaszkolnych. W tym celu organizujemy prezentacje inicjatyw czy formaty wymiany doświadczeń. W tym roku zorganizujemy Wam przestrzeń do tego, żeby bardziej bezpośrednio poznać innych uczestników. Jest wśród Was wiele osób, które czasem na własną rękę robi wspaniałe rzeczy. Może znajdziesz na konferencji osobę ze swojej okolicy – a może z drugiego końca Polski, z którą zechcesz „robić rzeczy razem”? Może spotkasz osobę, która w inny sposób nie trafiłaby „na Twój radar” i nawiążecie owocną współpracę? Damy więc szansę losowi!


Karuzela warsztatowa

Drugiego dnia zapraszamy wszystkich uczestników konferencji do wzięcia udziału w dwóch warsztatach, z pięciu do wyboru. Wszystkie są związane tematycznie z projektami Europejskiej Agencji Kosmicznej. Te natomiast są tak zaprojektowane, aby angażować zespoły uczniowskie w prawdziwie interdyscyplinarne przedsięwzięcia. Zobacz poniżej co jest do wyboru:


Warsztat 1: Halo, tu baza!

Zmiany wokół nas sprawiają, że życie na Ziemi – a w perspektywie być może także na innej planecie – wymaga od nas coraz lepiej zaprojektowanych budynków, uwzględniających nie tylko zużycie, ale i pozyskiwanie energii, a także zrównoważony cykl działania i bezpieczeństwo. Obecnie szereg instytucji i krajów projektuje przyszłe bazy kosmiczne i stacje orbitujące wokół innych niż Ziemia obiektów. Coraz śmielej myślimy o naszych projektach – zarówno pod kątem ich kształtu, jak i zastosowania. Poszukujemy miejsc, które mogłyby być nowymi przyczółkami ludzkości. Podczas warsztatów porozmawiamy o tym jak wybrać cel takiej podróży kosmicznej, gdzie szukać wartościowych informacji. Przeanalizujemy też kilka prostych eksperymentów o życiu w kosmosie, które będą mogły zagościć na Waszych lekcjach. Oddamy się również pracy twórczej.


Warsztat 2: ISS, widzisz nas?

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna krąży 400 km nad naszymi głowami. Jest domem dla astronautów oraz eksperymentów od 2000 roku, gdy na jej pokładzie pojawiła się pierwsza załoga. To miejsce, gdzie prowadzi się projekty naukowe i edukacyjne, a eksperymenty prowadzą do niesamowitych odkryć. Misja Zero europejskiego wyzwania Astro Pi umożliwia dzieciom i młodzieży napisanie, w niewielkich zespołach, swojego pierwszego kodu i nauczenie się podstaw programowania w języku Python. Młodzi ludzie mogą puścić wodze fantazji tworząc w ten sposób grafiki w stylu pixel art. Podczas warsztatów wspólnie wykonamy grafiki w wirtualnym programie, przygotowanym na potrzeby wyzwania Astro Pi, a także omówimy założenia tego wyzwania.


Warsztat 3: Na tropie problemów Ziemi.

Podczas warsztatów skupimy się na tym, jak wypracować dobre pytanie badawcze oraz jak podejść do realizacji projektu, aby oddać sprawczość zespołowi uczniowskiemu. Wspólnie wykonamy też proste eksperymenty, które będzie można powtórzyć w szkołach. A to wszystko w kontekście europejskiego wyzwania Climate Detectives, w którym dzieci i młodzież mają unikalną szansę przeprowadzić własny projekt badawczy: od postawienia pytania badawczego dotyczącego zmian zachodzących w ich lokalnym środowisku, przez zaprojektowanie i przeprowadzenie doświadczeń, analizę danych, by ostatecznie stworzyć plan  zminimalizowania zbadanego problemu.


Warsztat 4: Miękkie lądowanie.

Przyczynkiem do warsztatów będzie konkurs CanSat, w którego ramach młodzież ma szansę na przeżycie unikalnej przygody, polegającej na przejściu przez wszystkie etapy kosmicznego projektu inżynieryjnego: od wyobrażenia sobie koncepcji misji cansata (sondy badawczej wielkości puszki po napoju), poprzez wybór i zaprojektowanie jego instrumentów, działania promocyjne i edukacyjne, pozyskiwanie partnerów i sponsorów, integrację komponentów minisatelity, testowanie prototypów cansata, przygotowanie do startu misji, a następnie analizę danych.

Jednym z ważnych obszarów pracy nad projektem cansata jest opracowanie systemu odzysku sondy. Czyli zaprojektowanie odpowiedniego spadochronu, który zapewni cansatowi bezpieczne lądowanie. Podczas warsztatów będziemy projektować i testować własne prototypy spadochronu, mając do dyspozycji materiały o różnych teksturach i ciężarach. Oprócz tego przejdziemy przez dobre praktyki tego, jak można towarzyszyć młodym odkrywcom podczas tej niezwykłej, badawczej przygody.


Warsztat 5: Trening astronautów

Jak informuje MEN, w porównaniu z dziećmi w tym samym wieku z roku 1999, współcześni uczniowie biegają wolniej, skaczą bliżej i generalnie mają gorszą kondycję. Nie trzeba jednak uczyć WF-u, żeby wprowadzić ruch w swojej klasie. Na tych warsztatach przedstawimy Wam złożenia wyzwania Mission X. Trenuj jak astronauta! Pokażemy, że aktywność fizyczna nie ogranicza się tylko do sali gimnastycznej. Może stanowić element zajęć i łączyć się z innymi dziedzinami nauki, takimi jak: fizyka, matematyka, biologia. Może być sposobem na aktywizację klasy, a nawet eksperymentem!

Podczas warsztatów dowiecie się na czym polega trening astronautów i jaki wpływ ma mikrograwitacja na organizm człowieka. Otrzymacie dydaktyczne know-how, jak bezpiecznie wprowadzać ruch do swoich zajęć, bo na własnej skórze przetestujecie klika aktywności, będących częścią wyzwania Mission X.

Mamy nadzieję, że dzięki tym warsztatom będziecie wspierać swoich uczniów w poszerzaniu wiedzy o kosmosie, w rozwijaniu siły, wytrzymałości, a także zachęcicie ich do prowadzenia zdrowego trybu życia!


Zasady uczestnictwa

  • Zapisy zostały zamknięte z uwagi na ilość zgłoszeń.
  • Zgłoszenia na wydarzenie przyjmujemy od wszystkich osób zajmujących się edukacją: nauczycieli wszystkich przedmiotów i poziomów nauczania oraz edukatorów edukacji pozaformalnej.
  • Przyjęcie uczestników odbywa się na podstawie pierwszeństwa zgłoszeń.
  • Uczestnicy otrzymują informację o udziale w wydarzeniu w odrębnym mailu.

 


Najważniejsze linki:

Regulamin wydarzenia


Korzyści z uczestnictwa

  • dwa dni wypełnione aktywnościami;
  • spotkania z ekspertami i ekspertkami;
  • szkolenie o łącznym wymiarze ponad 9 godzin zegarowych;
  • inspiracje i ciekawe tematy oraz materiały, które Twoi uczniowie i uczennice docenią na zajęciach;
  • certyfikat z listą umiejętności zdobytych podczas zajęć;
  • wyżywienie;
  • nocleg (noc 25/26 października) oraz zwrot kosztów przejazdu, jeśli jesteś spoza Warszawy (zgodnie z Regulaminem wydarzenia).

 

Zapraszamy, zespół ESERO-Polska!

 


Idea wydarzenia

Wydarzenie „Kosmos w Szkole” to wyjątkowa okazja do wymiany doświadczeń w zakresie popularyzacji nauki między polskimi nauczycielami i edukatorami, a organizatorami programu ESERO-Polska (Europejską Agencją Kosmiczną i Centrum Nauki Kopernik). Mamy wiele pomysłów i ambicje, by pomóc Wam rozwijać umiejętności związane z włączaniem zagadnień kosmicznych do zajęć szkolnych i pozalekcyjnych. Co roku wspólnie patrzymy na działania sektora kosmicznego i znajdujemy powiązania mogące zainteresować dzieci i młodzież. Chcemy inspirować Was w codziennej pracy. Tematyka kosmiczna może być poruszana na lekcjach wszystkich przedmiotów. Interdyscyplinarność sektora kosmicznego jest ogromna: poszukiwani są ludzie o różnych umiejętnościach, od technicznych i naukowych po aż po językowe i społeczne, więc młodzież może odnaleźć w nim bardzo różnorodne ścieżki kariery.