Działania Ambasadorki Edukacji Kosmicznej – inspiracje

Wyzwania ESA Education w oku naszej ambasadorki edukacji kosmicznej!

Jola Wilkowska jest nauczycielką i Ambasadorską Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska w Zespole Szkół Łączności, w Warszawie. Pasję do kosmosu dzieli ze swoimi uczniami i uczennicami. Zbudowała wokół siebie zespół szkolnych edukatorów. W efekcie warszawska szkoła z powodzeniem podejmuje najróżniejsze wyzwania, które oferuje Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska w Centrum Nauki Kopernik.


 

„O wyzwaniach i konkursach Europejskiej Agencji Kosmicznej dowiedzieliśmy się ze strony internetowej Centrum Nauki Kopernik. W obecnym roku szkolnym, do początku marca 2024 wysłaliśmy ponad 100 uczniowskich projektów do wyzwania Astro Pi Misja Zero (Mission Zero) oraz dwa projekty do konkursu Astro Pi Laboratorium Kosmiczne (Space Lab). Było to możliwe dzięki wielkiemu zaangażowaniu, determinacji i zespołowej pracy nauczycieli oraz grupy uczniów – mówi Jola Wilkowska.

W 2019 roku samodzielnie angażowałam naszą młodzież do udziału w konkursie Moon Camp Challenge. Zaczynałam od pracy z kilkunastoosobową grupą uczniów a dwa lata później pracowałam już z 74 zespołami uczniowskimi. Budowałam zespoły i organizowałam systematyczne spotkania. Część uczniów w różnym wieku, z trzech różnych klas chciała podjąć nowe wyzwanie, jednak brakowało mi wsparcia eksperckiego. Szczęśliwym trafem jeden z rodziców skontaktował się z dyrekcją i zaproponował współpracę. Dyrekcja przekazała mi wiadomość, ja skontaktowałam się z Grzegorzem Wyszomirskim. Współpraca najpierw zaowocowała organizacją zajęć pozalekcyjnych z Cyber Electromagnetic Activities (CEMA), które dotyczyły praktycznego wykorzystania urządzeń SDR (Software Defined Radio) do tworzenia bezpiecznych systemów łączności. Potem Grzegorz zgodził się wspierać wiedzą i umiejętnościami moją pracę ze szkolną drużyną SaTech w konkursie CanSat. Wkrótce dołączyli do nas nauczyciele: Grzegorz Kosmala (pomagał przy lutowaniu elektroniki) i Krzysztof Floryan (pomaga przy budowaniu urządzeń elektronicznych). Praca z młodzieżą przy budowie mini satelity była dla nas wszystkich wielką przyjemnością.

W czasie, kiedy uczestniczyliśmy w konkursie CanSat, zainteresowało nas wyzwanie Astro Pi. Po pracy przy projekcie nad mini satelitą Grzegorz – za moją i dyrekcji namową – dołączył do naszego grona pedagogicznego. Nieprzerwanie zafascynowany kosmicznymi konkursami STEM Europejskiej  Agencji Kosmicznej „wkręca” w nie szkolną młodzież.

W styczniu zeszłego roku zostałam przyjęta do grona Ambasadorów Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska. Dzięki temu otrzymałam wsparcie od Centrum Nauki Kopernik, m.in. został mi wypożyczony jeden komputer Astro Pi do samodzielnego montażu i uruchomienia.  Razem z Grzegorzem – w ramach lekcji informatyki – szkoliliśmy kolejne klasy, by przygotować je do udziału w wyzwaniach Astro Pi Misja Zero i Astro Pi Mission Laboratorium Kosmiczne. Ja tłumaczyłam ogólne zasady wyzwania Misji Zero oraz jak korzystać z emulatora. Grzegorz z młodzieżą ćwiczył programowanie w emulatorze. Pod koniec czerwca ub. roku grupa uczniów szkoliła pod naszym okiem kolejnych uczniów.

We wrześniu roku szkolnego 2023/2024, razem z Grzegorzem namówiliśmy do współpracy przy Astro Pi Misja Zero: Gosię Rosińską (nauczycielkę projektowania stron internetowych i projektowania aplikacji internetowych) oraz Martę Grzeszczak (nauczycielkę informatyki, podstawy algorytmiki i programowania obiektowego). Pokazaliśmy na czym polega konkurs Astro Pi  i jak korzystać z platformy https://astro-pi.org/pl.

Miesiąc później – już razem w czteroosobowym zespole – pracowaliśmy tak, aby na lekcjach młodzież pisała swoje kody, które będą uruchomione w kosmosie na komputerze Astro Pi na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Do przeszkolenia – w ramach konkursu Astro Pi Laboratorium Kosmiczne – wybraliśmy uczniów z klas o profilu technik programista. Ze względu na złożoność i trudność tego konkursu zajęcia przygotowujące prowadziliśmy po lekcjach. Organizowałam miejsce i czas spotkań, aby zgrać to z planem lekcji uczniów i naszym nauczycielskim. Grzegorz najpierw prezentował możliwości komputera Astro Pi. Uczniowie sprawdzali poprawność działania oprogramowania oraz kolejno działanie każdego elementu komputera, w szczególności czujników i kamer. Dzieliliśmy się pracą tak, by zajęcia odbywały się systematycznie i zawsze jedno z nas mogło nadzorować działania uczniów.

Niedawno, 2 marca, dla zainteresowanych konkursem spoza naszej szkoły, zorganizowaliśmy kilkugodzinny maraton programowania Astro Pi Misja Zero. Z Martą Grzeszczak i pięciorgiem uczniów z klasy drugiej technikum wspólnie z gośćmi pisaliśmy kody dla astronautów. Grzegorz Wyszomirski z dwojgiem uczniów przedstawiał  gościom projekty  Astro Pi Laboratorium Kosmiczne. Obecnie czekamy na weryfikację i uruchomienie na ISS około 100 kodów wysyłanych przez  zespoły uczniów i gości przybyłych w dniu otwartym do naszej szkoły oraz na weryfikację kodów napisanych przez dwie drużyny w konkursie Astro Pi Laboratorium Kosmiczne.

PS. Dyrekcja Zespołu Szkół Łączności w Warszawie zarekomendowała innym nauczycielom przedmiotów informatycznych, by wraz z uczniami podczas lekcji realizowali wyzwanie Astro Pi Misja Zero. Wam też polecam, podejmijcie to wyzwanie…” Jola Wilkowska.

Zdjęcia pochodzą z kolekcji naszej ambasadorki edukacji kosmicznej.


 

 

 

14.03.2024 r.