NEWSLETTER
Informacje o warsztatach, aktualnościach oraz innych wydarzeniach dla nauczycieli.
Zapisz sięRelacja z warsztatów dla nauczycieli „Kosmos w szkole 2016”
W sobotę 22 października 2016 r. odbyły się coroczne warsztaty dla nauczycieli „Kosmos w szkole”. Uczestnicy dowiedzieli się czy w Kosmosie tętni życie, jak zbudować własny łazik marsjański lub dlaczego rakieta wcale nie musi być duża. Każdy uczestnik mógł wziąć udział w jednym z wybranych warsztatów oraz w wykładzie na temat projektowania misji kosmicznych poprowadzonym przez Rafała Burka z Thales Alenia Space Polska.
Cztery warsztaty przygotowane przez Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Pierwszy z nich – „Konstruktorzy rakiet” – wprowadzał nauczycieli w podstawy konstrukcji bezpiecznych modeli rakietowych. Eksperci Centrum NAuki Kopernik zademonstrowali przenośną wyrzutnię rakietową na sprężone powietrze i wytłumaczyli na przykładzie sposób tworzenia nowatorskich projektów edukacyjnych.
Podczas „Warsztatów marsjańskich” uczestnicy zgłębiali tajemnice środowiska Marsa, szukali odpowiedzi na pytania o warunki panujące na Marsie i czy było, jest, a może będzie tam kiedyś życie? Uczestnicy zapoznali się ze scenariuszami edukacyjnymi stworzonymi specjalnie na potrzeby nauczycieli przez ekspertów Europejskiej Agencji Kosmicznej – są one dostępne na naszej stronie internetowej.
Nauczyciele z gimnazjów mogli wziąć udział w warsztacie „Zaprogramuj stację kosmiczną”, który był przygotowaniem do konkursu „Astro Pi”, do którego zapraszaliśmy w ubiegłym roku. Zwycięskie grupy uczniów (do 16 roku życia) będą miały szansę zaprogramować specjalny mini-komputer – „Astro Pi”, który znajduje się na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W trakcie warsztatów trenerzy szkoły programowania „Kids Code Fun” pokazali, jak korzysta się z Astro Pi, wytłumaczyli zasady konkursu i wspólnie z nauczycielami uruchomili swoje programy na egzemplarzach kosmicznego komputera dostarczonych przez Europejską Agencję Kosmiczną. Materiały z warsztatów dostępne są na naszej stronie internetowej.
W ramach przygotowań do konkursu Remote Mars Yard nauczyciele mogli dowiedzieć się, w jaki sposób przygotowuje się misje zrobotyzowanych łazików marsjańskich oraz co zrobić, żeby zasiąść za sterami takiego łazika i wybrać się w podróż po powierzchni Czerwonej Planety. Konkurs zakończył się w grudniu 2016 roku zwycięstwem Reymontowskiego Klubu Odkrywców w kategorii gimnazjum, natomiast wśród szkół średnich triumfowali Marsjanusze.
Dzień dopełnił wykład Rafała Burka z Thales Alenia Space Polska – oddziału jednej z największych firm branży satelitarnej na świecie. Opowiedział o tym, jak projektuje się największe misje kosmiczne i z jakimi problemami może spotkać się inżynier kosmiczny w swojej pracy.