Lekcje nie z tej Ziemi

Zorganizuj Lekcję nie z tej Ziemi i zaproś na nią ekspertów i ekspertki z sektora kosmicznego!

Tematyka kosmiczna nie jest wprost ujęta w podstawie programowej nauczania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Za to jednym z zadań w procesie uczenia jest przygotowanie młodzieży do wyboru dalszej drogi rozwoju. Wiedza ze wszystkich przedmiotów, umiejętności i kształtowane postawy służą młodym ludziom do poznawania, badania i zrozumienia zjawisk zachodzących we Wszechświecie. A eksploracja kosmosu dostarcza nam także coraz więcej danych, pozwalających lepiej zrozumieć złożoność procesów zachodzących na Ziemi. To motywuje ludzi do tworzenia kolejnych innowacyjnych rozwiązań. Tak powstają technologie, które najpierw „służą” w misjach satelitarnych, a potem są wykorzystywane w naszym codziennym życiu i mają ogromny wpływ na życie społeczne, polityczne i gospodarcze.

Lekcje nie z tej Ziemi pomogą uczniom i uczennicom dostrzec, że najnowsze technologie i osiągnięcia przemysłu kosmicznego są znacznie bliżej, niż się wydaje. Z niektórych korzystamy na co dzień. Wierzymy, że bezpośrednie rozmowy z inżynierem, astrofizykiem, projektantką, programistką, czy lekarzem medycyny kosmicznej mogą zainspirować młodzież do odkrycia w sobie nowych pasji. Może zechcą związać swoją przyszłość z branżą kosmiczną? Od czego zacząć? Od zaproszenia ekspertów na lekcje!

Spotkania odbywają się w formule online!
Każda lekcja trwa 45 minut i może odbyć się jako lekcja zdalna lub ekspert/ka może pojawić się w klasie na telebimie. Wybór należy do was.


Kto może się zgłosić?

Nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych (klas 4-8) i ponadpodstawowych (klas 1-4).

Jeden nauczyciel/ka może zgłosić jedną klasę lub grupę uczniowską na jednym poziomie nauczania. Maksymalna liczba uczestników/czek jednej lekcji to 40 osób.


Jak zaprosić eksperta?

Zapoznajcie się z sylwetkami ekspertów/ek zamieszczonymi poniżej i tematami lekcji jakie mogą poprowadzić.

Wybierzcie jednego eksperta lub ekspertkę i wypełnijcie formularz.

Formularz znajdziecie TUTAJ 

Zostanie on aktywowany w dniu zapisów 22.11.2025 o godzinie 10.00

Liczba lekcji jest limitowana. Decyduje kolejność zgłoszeń. Zakwalifikowane klasy dostaną informację mailową.


Poznajcie ekspertów/ki i tematy lekcji!

Instytucja: Europejska Agencja Kosmiczna (ESA)

Julia Stankiewicz pracuje obecnie w Europejskiej Agencji Kosmicznej nad księżycową stacją kosmiczną Lunar Gateway w ramach programu Polish National Trainee. Jej największą pasją jest eksploracja – zarówno kosmosu, jak i różnych kultur. Podczas studiów zdobywała doświadczenie w organizacjach takich jak NASA JPL, Rolls-Royce i Planet Labs, mieszkając w pięciu krajach i studiując w czterech językach.

W inżynierii Julia pasjonuje się projektowaniem i testowaniem struktur. Szczególnie ważne jest dla niej inspirowanie młodych ludzi, zwłaszcza dziewczyn, do rozwijania swoich zainteresowań w dziedzinach STEM.

Temat lekcji: Przeprowadzka w kosmos – jak optymalnie zaprojektować moduł stacji kosmicznej?

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Scanway S.A., inżynier systemów

Szymon Krawczuk jest inżynierem systemów. Do fascynacji kosmosem zaprowadziła go ciekawość i pasja do zagadnień interdyscyplinarnych. Jako współtwórca kilku eksperymentów naukowych korzystających z hiper- lub mikrograwitacji, dołożył swoją małą cegiełkę do badań naukowych związanych z kosmosem i jego eksploracją. W swojej codziennej pracy zajmuje się teleskopami do obserwacji ziemi z kosmosu. Jego rolą jest wspieranie zespołu inżynierów specjalistów w efektywnej komunikacji oraz dbanie o to, by każdy zrobił na czas  to, co jest potrzebne do danej misji. Szymon ma swój udział również w rozwoju technologii do badania jakości wody pozyskiwanej z kraterów na księżycu.

Temat lekcji: Od pomysłu do nowych odkryć – jak przeprowadza się eksperymenty na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej?

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Spółka Blue Dot Solutions, Prezes

Dr inż. Krzysztof Kanawka jest absolwentem III LO w Gdyni, krakowskiej AGH, a następnie Fachhoschule Muenster i Imperial College London. Obecnie pełni funkcję prezesa zarządu spółki Blue Dot Solutions, która jest MŚP działającą w sektorze kosmicznym w Polsce. Działalność Krzysztofa koncentruje się głównie na praktycznym zastosowaniu danych satelitarnych, czyli na aplikacjach telekomunikacyjnych, GNSS, EO oraz analizach technologicznych sektora kosmicznego. Ponadto, od 2016 roku Krzysztof i jego zespół wspierają inne startupy technologiczne w formie akceleratora biznesowego Space3ac. Od tego czasu akcelerator ten wsparł ponad 150 startupów technologicznych z całego świata.

 

Temat lekcji: Powrót na Księżyc i misja na Marsa

Klasy: od VII klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: CNES/Centre National d’Etudes Spatiales Uniwersytet Clermont Auvergne/ Autonomiczny Uniwersytet w Barcelonie, Doktor

Joanna Kuźma od 5ciu lat jest zawodowo związana z projektem MELiSSA, który jest projektem ESA dotyczącym bio-regeneracyjnych systemów podtrzymywania życia. Joanna dołączyła do projektu jako YGT w ESA, a obecnie kontynuuje współpracę jako doktorantka w projekcie, we współpracy z Francuską Agencją Kosmiczną. Doktorat realizuje na dwóch uczelniach – Uniwersytecie Clermont Auvergne oraz na Uniwersytecie Autonomicznym w Barcelonie.

Jej obszarem zainteresowań obejmuje systemy podtrzymywania życia a w szczególności modelowanie tych systemów oraz zachowania roślin w warunkach grawitacji innej niż Ziemska. Z kosmosem związała się na poważnie w 2015 roku w czasie studiów jako uczestniczka studenckich programów ESA, a także poprzez udział w międzynarodowych zawodach i konkursach.

Temat lekcji: Jak przetrwać w kosmosie?

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: PIAP Space, Kierownik sekcji mechatroniki

Paweł Paśko jest inżynierem i menadżerem od ponad dekady aktywnie zaangażowanym w przemysł kosmiczny. W ramach swojej pracy brał udział w budowie lotnych instrumentów naukowych, takich jak SWI na misję JUICE oraz FGS na misję ARIEL. Rozwijał systemy robotyczne do eksploracji planet, takie jak autonomiczne wiertnice i próbniki gruntu na księżyce Marsa. Aktualnie zajmuje się robotyką kosmiczną jako Kierownik Sekcji Mechatroniki w PIAP Space i zasiada w zarządzie Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego (PSPA).

 

Temat lekcji: Orbitalny serwis – jak naprawia się Międzynarodową Stację Kosmiczną i satelity na orbicie?

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Centrum Technologii Kosmicznych, Dyrektor ds. projektów naukowych w Analogowym Centrum Szkolenia Astronautów AATC

Dr Agata Kołodziejczyk jest neurobiologiem, astrobiologiem, edukatorem, wynalazca, pisarzem, wydawcą, kandydatką na astronautę, przedsiębiorcą, ekspertką biomimetyki i masażystką. Ukończyła studia biologiczne na Wydziale Biologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (2005). W 2011 doktoryzowała się w Instytucie Zoologii Uniwersytetu Sztokholmskiego. Od 2016 roku prowadzi autorskie międzynarodowe szkolenia z dziedziny bioastronautyki we własnej firmie AATC – Analog Astronaut Training Center. Podstawową formą szkoleń są jednotygodniowe edukacyjne i naukowe symulacje misji księżycowych i marsjańskich, ale również misje stratosferyczne i podwodne.

 

Temat lekcji: Analogowe szkolenie przyszłych astronautów/astronautek

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Politechnika Warszawska,  Wydział Geodezji i Kartografii / Zakład Fotogrametrii, Teledetekcji i Systemów Informacji Przestrzennej

Przemysław Kupidura jest profesorem Politechniki Warszawskiej, specjalizującym się w teledetekcji, cyfrowym przetwarzaniu obrazów i uczeniu maszynowym. Zajmuje się zarówno rozwijaniem metod teoretycznych, jak i praktycznym wykorzystaniem danych satelitarnych. W 2004 roku obronił pracę magisterską na Sorbonie, a następnie w 2007 roku doktorat na Politechnice Warszawskiej. W 2015 roku uzyskał na tej samej uczelni stopień doktora habilitowanego na podstawie badań nad zastosowaniem morfologii matematycznej w przetwarzaniu obrazów satelitarnych. W 2010 roku został akademickim mistrzem Polski w maratonie. Jest także kompozytorem i pianistą.

 

Temat lekcji: Odkrywamy Ziemię z Kosmosu – tajemnice zdjęć satelitarnych

Klasy: od VI klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, naukowiec

Dr Joanna Kozakiewicz pracuje na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się planetologią i badaniami kosmicznymi, m.in. bada wpływ oddziaływania atmosfery na powierzchnię Marsa, rozwija automatyczne metody przetwarzania i analizy danych z misji kosmicznych oraz pracuje nad metodami umożliwiającymi wykrycie wody w warstwach podpowierzchniowych Marsa. W badaniach opiera się w szczególności na danych pochodzących z misji NASA Mars Exploration Rover i Mars 2020. Jest koordynatorem i członkiem interdyscyplinarnych i międzynarodowych grup badawczych.

 

Temat lekcji: Wędrówki po Marsie

Klasy: od VII klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Ex – Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Centrum Technologii Kosmicznych, Kierownik Sekcji Testów Napędów Rakietowych

Tobiasz Mayer kieruje zespołem 15 inżynierów, doktorów oraz studentów zajmujących się badaniem napędów rakietowych do przyszłych satelitów, pojazdów kosmicznych, lądowników księżycowych oraz rakiet. Wraz z zespołem rozwija również unikalne na skalę Europejską laboratoria badawcze do badań napędów rakietowych. Uwielbia dzielić się wiedzą z innymi w każdej formie. W wolnych chwilach uwielbia książki o misjach Apollo oraz filmy o innych misjach kosmicznych, w międzyczasie chodzi po górach albo lata nad nimi na paralotni. Posiada psa o imieniu Rocket.

 

Temat lekcji: Silniki rakietowe. Elektryczny, atomowy a może chemiczny? Co wybrać gdy lecimy ma Marsa?

Klasy: Szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Rada Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej

Cezary Kołodziejek jest wiceprzewodniczącym Rady Studentów POLSA oraz członkiem Ministerialnej Rady Sektorowej ds. kompetencji w obszarze przemysłu kosmicznego. W latach 2022-2023 lider studenckiego zespołu łazika marsjańskiego PCz Rover Team rywalizującego na mistrzostwach łazików University Rover Challenge w USA. Zawodowo zajmuje się zarządzaniem projektami IT w branży telekomunikacyjnej. Pasjonat rynku kosmicznego i zachodzących na nim mechanizmów.

Temat lekcji: Rozwój sektora kosmicznego w Polsce i w Europie. Misje kosmiczne, w których biorą udział Polskie firmy. Czy firmy kosmiczne projektują tylko rakiety?

Klasy: szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Stowarzyszenie Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego

Adam Małagowski jest magistrem inżynier lotnictwa i kosmonautyki z doświadczeniem w sektorze lotniczym (awionika) i kosmicznym (planowanie misji kosmicznych). Od 2024 roku zajmuje się przygotowywaniem studiów wykonalności misji kosmicznych dla planowanych misji Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Temat lekcji: Ile paliwa wlać do rakiety?

Klasy: VII–VIII szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: EXATEL S.A. i Polski Klaster Technologii Kosmicznych

Konrad Dziadkowiak jest strategiem i menedżerem projektów kosmicznych w których łączy naukę, biznes i inwestycje. Lider projektów europejskich (m.in. SAT2Rescue, SPIDER) i założyciel platformy Dziadkowiak Capital & Network, wspierającej rozwój firm technologicznych oraz inwestowanie w sektor kosmiczny. Doktor filozofii, wykładowca akademicki i popularyzator idei, że dla eksploracji i zasiedlania kosmosu potrzebna jest otwarta współpraca między ludźmi wielu specjalności technicznych i nietechnicznych.

Temat lekcji: Ratunek z orbity – jak satelity pomagają ratować życie

Klasy: szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Politechnika Łódzka, Rada Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej

Maciej Szulczewski doświadczenie zdobywał w Rocket Factory Augsburg jako Test Engineering Intern oraz Propulsion Engineer Intern, pracując nad projektem oraz testami silnika rakiety orbitalnej. Obecnie rozwija modele optymalizacyjne dla komponentów napędów rakietowych.

Temat lekcji: Silniki rakietowe – zasada działania, inżynieria; dynamika rakiet

Klasy: szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Rada Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej

Zofia Żak to studentka prawa oraz prawa własności intelektualnej i nowych mediów. Zainteresowanie prawem kosmicznym rozwija poprzez działalność w studenckim kole naukowym oraz w Radzie Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej. Do jej głównych zainteresowań należy problem własności oraz jurysdykcji karnej w kosmosie.

Temat lekcji: prawo kosmiczne, prawo karne w kosmosie, własność w kosmosie

Klasy: VI-VIII klasy szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Uniwersytet Zielonogórski

Krzysztof Pikul jest doktorantem w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Inicjator i główny organizator Lubuskiego Festiwalu Nauki, promującego naukę i innowacje w regionie. Prowadził warsztaty naukowe z zakresu technologii kosmicznych dla uczniów szkół średnich, m.in. z wykładami „Centrum Dronowe i AI w Kosmosie”. Aktywnie uczestniczy w pracach Parku Technologii Kosmicznych w Zielonej Górze, współtworząc inicjatywy łączące środowisko akademickie z sektorem nowoczesnych technologii. Jego zainteresowania koncentrują się wokół umiędzynarodowienia nauki, komunikacji naukowej oraz popularyzacji badań w kontekście współpracy europejskiej.

Temat lekcji: Kosmiczny Mózg: Dlaczego każda misja potrzebuje superkomputera i sztucznej inteligencji?

Klasy: VII-VIII klasa szkoły podstawowej


Instytucja: Stowarzyszenie Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego

Sonia Owczarek prawniczka zajmująca się prawem kosmicznym, aktywnie współpracująca ze Stowarzyszeniem Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego, New Space Foundation, Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Parkiem Technologii Kosmicznych w Zielonej Górze. Inicjatorka i główna organizatorka pierwszej edycji Lubuskiego Festiwalu Nauki oraz Warsztatów Technologii Kosmicznych w Zielonej Górze.

Brała udział w kursach z prawa i polityki kosmicznej organizowanych przez Europejskie Centrum Prawa Kosmicznego oraz w konkursach z tego zakresu. Prowadziła liczne warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych i podstawowych dotyczące medycyny kosmicznej, środowiska kosmicznego, astronomii, astronautyki i inżynierii kosmicznej.

Współpracuje z instytucjami naukowymi, edukacyjnymi i technologicznymi przy realizacji wydarzeń, konferencji i projektów popularyzujących naukę oraz technologie kosmiczne.

 

Temat lekcji: Czy w kosmosie mamy jakieś prawo? – Na ratunek środowisku!

Klasy: VII–VIII, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Politechnika Rzeszowska, Rada Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej

Karol Kołacz jest studentem kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka na Politechnice Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza, a także Przewodniczącym Rady Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej.

Jest aktywnym działaczem na rzecz popularyzacji sektora kosmicznego w Polsce oraz kreowania inicjatyw wspierających akademicką część sektora. Jako Przewodniczący odpowiada za opracowywanie inicjatyw, które przybliżają kosmos polskiemu społeczeństwu, oraz za koordynację pracy 30-osobowego zespołu Radnych. Wspiera również badania naukowe, biorąc udział w analogowej misji kosmicznej jako astronauta.

W międzyczasie realizuje swoje szkolenie lotnicze do licencji pilota zawodowego oraz interesuje się astronomią.

 

Temat: Analogowe misje kosmiczne

Klasy: VI-VIII klasy szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

Kacper Odziomek jest studentem biotechnologii przemysłowej, zaangażowanym w projekty badawcze z zakresu polimerowych systemów dostarczania leków oraz medycyny kosmicznej. Aktywnie uczestniczy w inicjatywach popularyzujących naukę, m.in. jako członek Rady Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej oraz Polskiego Towarzystwa Astrobiologicznego. Interesuje się wpływem lotu kosmicznego na ciało człowieka oraz wykorzystaniem biotechnologii w opracowywaniu zaawansowanych systemów podtrzymywania życia dla przyszłych misji poza niską orbitę okołoziemską.

Temat: Medycyna kosmiczna (wpływ środowiska kosmicznego na organizm człowieka i środki zaradcze)

Klasy: szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Stowarzyszenie Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego

Tomasz Noga przez całe swoje życie zawodowe od ukończenia studiów na University of Southampton jest inżynierem kosmicznym. W Europejskiej Agencji Kosmicznej planował misje naukowe, m.in. lot na księżyc Marsa Fobos. W brytyjskiej firmie Airbus pracował nad satelitą radarowym Biomass, który dzisiaj monitoruje ziemskie lasy, a także pracował nad pierwszym europejskim łazikiem marsjańskim – którego lot na Marsa jest planowany na rok 2028. Obecnie pracuje w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa. Zajmuje się rozwojem polskich technologii rakietowych oraz rakietami kosmicznymi. Brał udział opracowaniu i wystrzeleniu zza koła podbiegunowego pierwszej polskiej rakiety, która dotarła do granic kosmosu – ILR-33 BURSZTYN 2K.

Temat: Jak dotrzeć do granicy kosmosu?

Klasy: szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Rada Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej

Julia Majewska jest doktorantką II roku w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, specjalizująca się w badaniach związanych z nową gospodarką kosmiczną. Aktywnie angażuje się w rozwój polskiej branży kosmicznej jako członek Rady Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej oraz przewodnicząca Koła Naukowego Go Global. Autorka 9 rozdziałów w monografiach naukowych oraz 5 artykułów w czasopismach naukowych, regularnie prezentuje wyniki swoich badań jako prelegentka na konferencjach krajowych i międzynarodowych.

Temat: Zrównoważony rozwój gospodarki kosmicznej: mit czy prawda?

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Politechnika Rzeszowska

Piotr Kruglej to były prezes Koła Naukowego Kosmonautyki Politechniki Rzeszowskiej, gdzie kierował zespołem pracującym nad projektem eksperymentalnej rakiety doświadczalnej. Twórca firmy EduBomba, która popularyzuje naukę wśród najmłodszych, organizując warsztaty kosmiczne i edukacyjne zajęcia praktyczne. Łączy naukową dociekliwość z pasją do popularyzacji wiedzy o technice i przestrzeni kosmicznej. W swojej pracy stawia na kreatywność, eksperyment i inspirację przyszłych pokoleń odkrywców. Pasjonat chemii, inżynierii kosmicznej i geopolityki.

Temat: Polski program rakietowy za czasów PRL

Klasy: szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: GoCosmic, 3HazelTree, EUSPA, International Space University, Akademia Górniczo-Hutnicza

Justyna Redełkiewicz prowadzi firmy GoCosmic oraz 3HazelTree, zajmujące się doradztwem strategicznym w obszarze technologii kosmicznych. Jako była urzędniczka Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego wspierała setki firm w wykorzystaniu technologii satelitarnych. W latach 2021–2025 kierowała flagową unijną inicjatywą Cassini o wartości 1 miliarda euro, wzmacniając przedsiębiorczość w sektorze kosmicznym. Pełniła funkcję członkini Space Executive Committee w Europejskiej Sieci Aniołów Biznesu. Przed dołączeniem do EUSPA i założeniem własnej firmy doradczej pracowała w działach rozwoju biznesu w takich firmach jak Toshiba, Nestlé i Comarch. Jako pasjonatka rozwoju osobistego studiowała w Columbia Business School, HHL Leipzig Graduate School of Management oraz Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, a także jest wykładowczynią wizytującą w International Space University. We współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą organizuje kursy z tematyki kosmicznej dla profesjonalistów z innych branż.

Temat: Technologie kosmiczne wokół nas

Klasy: IV-VIII szkoły podstawowej


Instytucja: Stowarzyszenie Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego, Sener

Piotr Skoczylas jest starszym inżynier projektu i systemów w firmie Sener oraz absolwentem lotnictwa i kosmonautyki (inż. – Politechnika Rzeszowska, mgr – Politechnika Warszawska). Jeszcze w czasie studiów został m.in. laureatem nagrody I stopnia Prezesa POLSA za najlepszą pracę inżynierską (2018) i finalistą Students Aerospace Challenge (2017/2018). W Sener specjalizuje się w mechanizmach kosmicznych, pracując przy kluczowych europejskich projektach, m.in.: IBDM-ISS, IBDM-IHAB, Galileo Second Generation oraz misji ExoMars: Rosalind Franklin. Po godzinach – wielki fan realistycznych powieści i seriali sci-fi. Chętnie dzieli się swoją pasja do sektora kosmicznego z innymi, pozostając marzycielem z głową w gwiazdach.

Temat:  Najbliższa przyszłość sektora kosmicznego: co czeka nas w kolejnych 10 latach?

Klasy: Szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Stowarzyszenie Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego

Marcin Wygachiewicz jest Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego (PSPA) od końca 2022 roku. Jest również jednym z założycieli i byłym prezesem zarządu PSPA, którym był w latach 2016-2022.

Posiada duże doświadczenie, potwierdzone certyfikatem PMP®, jako kierownik projektów R&D, obejmujących m.in. projektowanie mechanizmów do zastosowań kosmicznych, które osiągnęły poziom gotowości technologicznej TRL9 (nominalnie działające modele lotne).

Od 2023 roku pracuje w Boeing. Wcześniej zdobywał doświadczenie zawodowe w takich firmach jak SENER oraz w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Od 2020 roku pełni również funkcję Głównego Sędziego w European Rover Challenge, gdzie jego zadaniem i pasją jest edukacja i mentoring przyszłych kadr dla sektora kosmicznego.

Jest absolwentem automatyki i robotyki na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej oraz przetwarzania sygnałów cyfrowych i obrazów w Cranfield University.

Temat: Rozwój komponentów do zastosowań w misjach kosmicznych

Klasy: VII–VIII szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Politechnika Gdańska, Uniwersytet Techniczny w Hamburgu, Hochschule Bremen, Astronika

Adam Dąbrowski jest doktorem nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria mechaniczna (Politechnika Gdańska). W Niemczech ukończył studia II stopnia na kierunku mechatronika na Uniwersytecie Technicznym w Hamburgu, a także uzyskał podwójny dyplom Engineering and Management of Space Systems na uczelni Hochschule Bremen. Posiada doświadczenie przemysłowe (Instytut Lotnictwa w Warszawie, SICK AG w Hamburgu, Blue Dot Solutions w Gdańsku, Niemieckie Centrum Rozwoju Sztucznej Inteligencji (DFKI) w Bremie). Jako asystent na Politechnice Gdańskiej prowadził zajęcia z mechaniki, robotyki, mechanizmów kosmicznych i dynamiki systemów kosmicznych oraz inżynierii systemów. Zajmował się również popularyzacją i rozwojem edukacji inżynieryjnej, w szczególności kosmicznej jako specjalista w Departamencie Edukacji Polskiej Agencji Kosmicznej. Wcześniej budował roboty medyczne i kosmiczne w Niemczech. Obecnie konstruuje mechanizmy planetarne w Astronice.

Temat: Chwytakiem do gwiazd. Projektowanie technologii kosmicznych od kuchni

Klasy: VI-VIII szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Ex – Europejska Agencja Kosmiczna – Centrum Operacji Kosmicznych w Darmsztadzie, Stowarzyszenie Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego

Marcin Jasiukowicz ukończył studia magisterskie „Engineering and Management of Space Systems” na Politechnice Gdańskiej. Jest doświadczonym operatorem misji satelitarnych w Europejskim Ośrodku Operacji Kosmicznych (ESA ESOC) w Darmsztadzie, gdzie zajmował się misją OPS-SAT. W trakcie studiów Marcin prowadził zespół badający stratosferę przy pomocy balonów stratosferycznych w ramach Koła Naukowego SimLE, min. realizując projekt w ramach programu REXUS/BEXUS. Prywatnie pasjonat kosmosu od dzieciństwa, a w wolnym czasie „schodzi na ziemię” jako pilot szybowca.

Temat: Darmstadt, mamy problem! Operacje kosmiczne dla nowych przybyszów w przestrzeni kosmicznej.

Klasy: VI-VIII szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Politechnika Gdańska, Rada Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej

Maciej Piórkowski jest absolwentem lotnictwa i kosmonautyki, studiuje technologie kosmiczne i satelitarne. Był członkiem kół naukowych zajmującym się konstruowaniem rakiet, tworzeniem misji balonów stratosferycznych oraz łazików. Dzięki nim był na zawodach rakietowych w Portugalii i na kampanii balonu w Szwecji. Pracuje jako Inżynier Systemów.

Temat: Czy po zaparkowaniu satelity na orbicie można na wstecznym wrócić na Ziemię?

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe

 


Instytucja: Politechnika Gdańska, Rada Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej

Miłosz Płoszyński jest studentem Politechniki Gdańskiej, członkiem Rady Studenckiej POLSA, miłośnikiem astronomii i techniki kosmicznej. Od ponad 4 lat prowadzi projekt ZIGGY, a także udzielał się w projektach takich jak BHTOM. Jest odkrywcą i współodkrywcą łącznie około 40 gwiazd zmiennych.

 

Temat: Jak amatorzy pomagali i pomagają rozwijać astronomię?

Klasy: VII-VIII i ponadpodstawowe

 


Instytucja: Astronika sp. z o. o., Doktor

Krzysztof Bieńkowski ukończył Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej. Jest specjalistą w zakresie urządzeń elektromagnetycznych i robotyki w firmie Astronika, gdzie wspiera rozwój napędów mechanizmów kosmicznych.

Temat: Kosmiczni odkrywcy bez skafandrów: roboty na misjach międzyplanetarnych

Klasy: szkoły ponadpodstawowe