Rozstrzygnięcie konkursu astronautycznego „W stronę gwiazd”

Mają wiedzę i zdolność logicznego myślenia, a do tego wspierających nauczycieli – poznajcie uczniów, którzy są autorami najlepszych prac, jakie napłynęły w konkursie astronautycznym „W stronę gwiazd” 2021, organizowanym przez Hevelianum.

W konkursie „W stronę gwiazd” uczestniczą uczennice i uczniowie z całej Polski, nie tylko z dużych miast, ale i małych miejscowości oraz wsi. Wielkie podziękowania należą się nauczycielkom i nauczycielom, którzy mobilizują swoich podopiecznych, a potem towarzyszą im na kolejnych etapach pracy – mówi Paweł Golak, dyrektor Hevelianum. – Łącznie otrzymaliśmy 206 prac. Autorzy pochodzą z 55 szkół i przedszkoli z całej Polski, ale też z innych krajów, np. Irlandii. Co ciekawe, już drugi rok z rzędu w gronie laureatów nagród głównych znalazły się dwie dziewczynki, a drugi raz ta sama uczennica ze szkoły podstawowej w Mokasie, województwo mazowieckie. Laureatki zadają kłam stereotypowi, że nauki ścisłe to domena chłopców.

Konkurs był podzielony na dwie kategorie, a z każdą z nich wiązało się inne zadanie dla uczeestników i uczestniczek. W kategorii I prace były plastyczne, a w kategorii II pisemne.

KATEGORIA I

W tej kategorii napłynęło 191 prac. Przed uczniami zerówek i klas 1–4 szkół podstawowych postawiono zadanie wykonania pracy plastycznej na temat przyszłości podróży kosmicznych i życia pozaziemskiego. Laureatka I kategorii otrzyma profesjonalną lornetkę astronomiczną, a jej praca, jak i prace trzech pozostałych osób wyróżnionych, zostaną opublikowane w kwartalniku Polskiego Towarzystwa Astronomicznego – „Urania. Postępy Astronomii”. Jury przyznało również siedem swoich wyróżnień.

Laureatka: Julia Gaweł, klasa 3, Szkoła Podstawowa nr 42 w Sosnowcu

Tytuł pracy: Łazik „Julia”. Misja na Tytana

 

Wyróżnienia:

Piotr Ciesielski, klasa 1, Szkoła Podstawowa nr 6 w Gdańsku

Tytuł pracy: Space Minecraft eksploruje Tytana

Zuzanna Sochacka, klasa 3, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II w Przeworsku

Tytuł pracy: Nowe życie

Kinga Kwiatkowska, klasa 4, Szkoła Podstawowa nr 5 w Siemianowicach Śląskich

Tytuł pracy: Hello Earth

 

Dodatkowe wyróżnienie jury:

Antoni Czubała, klasa 4, Szkoła Podstawowa w Święciechowie

Tytuł pracy: Solaris – statek/miasto, które poleci na Proxima Centauri b

Krystian Data, klasa 2, Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Tyczynie

Tytuł pracy: Łazik

Liliana Szałachwij, zerówka, Przedszkole nr 5 „Bajeczka” w Krasnymstawie

Tytuł pracy: Gwiezdny lot

Laura Salach, klasa 3, Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Tyczynie

Tytuł pracy: Łazik

Iwo Tereszkiewicz, klasa 3, Szkoła Podstawowa w Mokasie

Tytuł pracy: Łódź podmetanowa „Morświn”

Paulina Buraczek, klasa 3, Szkoła Podstawowa nr 18 w Gdyni

Tytuł pracy: Kosmiczna podróż

Nikola Słabik, klasa 3, Szkoła Podstawowa w Pruszczu gm. Gostycyn

Tytuł pracy: Satelita

 

KATEGORIA II

W tej kategorii napłynęło 15 prac. Uczniowie i uczennice klas 5–8 szkół podstawowych wypowiadali się w formie pisemnej, projektując misję kosmiczną – lot międzygwiezdny, w ramach przygotowań do zasiedlenia obcego globu lub poszukiwania życia we Wszechświecie. Laureatka II kategorii w nagrodę weźmie udział w wakacyjnym obozie kosmicznym, który odbędzie się w habitacie w gminie Rzepiennik Strzyżewski, a jej praca zostanie opublikowana w kwartalniku Polskiego Towarzystwa Astronomicznego – „Urania. Postępy Astronomii”.

 

Laureatka: Ida Tereszkiewicz, klasa 8, Szkoła Podstawowa w Mokasie

Tytuł pracy: Projekt misji badawczej ALiVE (Alien Life Variability Exploration)

 

Wyróżnienia:

Igor Kosiński, klasa 8, Szkoła Podstawowa nr 48 w Gdańsku

Tytuł pracy: Inside Ice

Magdalena Kogutek, klasa 6, Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Błędowej Zgłobieńskiej

Tytuł pracy: Projekt misji kosmicznej Kepler – 452B

Amelia Kałuża, klasa 8, Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowicy

Tytuł pracy: Misja: Gaja-11

 

Dodatkowe wyróżnienie jury za wartość artystyczną pracy:

Zuzanna Scheffler, klasa 8, Szkoła Podstawowa nr 12 w Gdańsku

Tytuł pracy: Nieznane nam dotąd rzeczy