Kosmos w szkole 2017

Grupa osób stojąca w półokręgu nad makietą powierzchni planety, nad którą stoi prowadzący warsztat. Prowadzący gestykuluje, wskazując w stronę makiety. Makieta zbudowana jest z drewna i wypełniona jest fragmentami skał oraz osadów geologicznych.

Nauczyciele podczas wspólnych warsztatów „Kosmos w szkole 2017”. Fot. CNK

Czym różni się wnętrze Ziemi od wnętrza Księżyca? W jaki sposób zmienia się klimat na Ziemi? Czym są aerozole, gdzie występują i jaki mają wpływ na powietrze? 21 października zaprosiliśmy edukatorów na całodniowe warsztaty w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W trakcie wydarzenia, organizowanego przez Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO Polska, pomogliśmy odpowiedzieć na nurtujące ludzkość pytania – o budowę planet, ziemski klimat oraz wpływ człowieka na środowisko naturalne.

Kosmos i astronautyka fascynują od najmłodszych lat, dlatego warto wykorzystywać te wątki podczas zajęć szkolnych. Warsztaty Kosmos w Szkole pokazują, jak to robić – jak dzięki tematyce kosmicznej w ciekawy dla uczniów sposób realizować program nauczania. Podstawowym celem wydarzenia było podzielenie się z uczestnikami materiałami edukacyjnymi przygotowanymi przez Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO.Kosmos w szkole to jedyna w swoim rodzaju okazją do wymiany doświadczeń w zakresie popularyzacji nauki pomiędzy Europejską Agencją Kosmiczną a polskimi edukatorami.

Każdy uczestnik wydarzenia mógł wziąć udział w jednym z czterech warsztatów, wysłuchać wykładu naukowca zajmującego się badaniami związanymi z przestrzenią kosmiczną oraz opowiedzieć innym o swoich własnych inspiracjach, pomysłach czy wykonanych już projektach. Uczestnicy zobaczyli wystawę „Patrz: Ziemia” oraz obejrzeli pokaz w Planetarium Centrum Nauki Kopernik.

Kobieta obserwuje przelewające się kolorowe płyny w dużej szklanej kolbie laboratoryjnej. Osoba ta wyraża zdziwienie.

Nauczyciel podczas eksperymentów na warsztatach „Kosmos w szkole 2017”. Fot. CNK

Tegoroczna edycja Kosmosu w Szkole koncentrowała się na badaniu Ziemi – jej wnętrza i atmosfery. Trzy warsztaty: Budowa planetSzklarnia zwana Ziemią i Aerozol – nie tylko w dezodorancie miały na celu przedstawienie zmian zachodzących we wnętrzu, na powierzchni i wokół naszej planety. Uczestnicy szkoleń dowiedzieli się, w jaki sposób korzystać z sieci, aby umożliwić swoim podopiecznym wgląd w zdjęcia satelitarne Ziemi, a także innych obiektów w Układzie Słonecznym. Ponadto zaprezentowaliśmy przykładowe scenariusze zajęć, w trakcie których można omawiać wpływ człowieka na ziemski klimat i czystość powietrza. Czwarty warsztat, Zaprojektuj stację kosmiczną, polegał na pracy w małych grupach i wprowadził uczestników w podstawy programowania i eksperymentowania za pomocą mikrokomputera Raspberry Pi. To wszystko otworzył wykład doktora Jerzego Nawrockiego, który wprowadził edukatorów w arkana czasu, zaktualizował wiedzę uczestników o najnowszych metodach jego pomiaru za pomocą zegarów atomowych i zaprosił do dyskusji o podstawach naukowych badań, jakie prowadzi.

W tym roku Kosmos w Szkole został uzupełniony o segment krótkich prezentacji wygłaszane przez samych edukatorów! Dowiedzieliśmy się w ich trakcie, jak przebiegały organizowane przez nich projekty – lokalne festiwale nauki, konkursy, warsztaty. Edukatorzy z wielkim zaangażowaniem mówili o swojej współpracy z uniwersytetami, czy organizacjami międzynarodowymi. Ciekawym elementem konferencji były tematy poruszane na wystąpieniach nauczycieli, na przykład temat szkoleń dla nauczycieli prowadzonych przez Europejską Agencję Kosmiczną w Holandii oraz programu Erasmus Plus dla edukatorów. Co ważne, prezentacje dotyczyły aktywizacji młodzieży z każdej grupy wiekowej.

Nauczyciele siedzący na krzesłach w trakcie wykładów w centrum konferencyjnym

Nauczyciele podczas wykładów na warsztatach „Kosmos w szkole 2017”. Fot. CNK

Na tegorocznej konferencji po raz pierwszy uczestnicy wydarzenia mieli okazję spotkać się z Ambasadorami Kosmicznymi ESERO. Małgorzata Pawlik-Podgórską zarysowała zasady działania programu eTwinning, mającego na celu sieciowania pracowników szkół w Europie i podnoszenie ich kompetencji poprzez lekcje i warsztaty prowadzone online. Bogna Pazderska opowiedziała o możliwościach wymian nauczycielskich oraz o szkoleniach astronomicznych dla dzieci z różnych miejsc na świecie (np. w Kirgistanie). Waldemar Grabowski zdradził uczestnikom warsztatów receptę na stworzenie drużyny, która zdolna jest wygrywać międzynarodowe konkursy dla uczniów takie, jak CanSat, ReMY, czy Oddyseus.

Dziękujemy edukatorom z całej Polski za przybycie do Centrum Nauki Kopernik i aktywny udział w warsztatach Kosmos w Szkole. Cieszymy się z pozytywnych opinii na temat wydarzenia i obiecujemy, że kolejne edycje będą jeszcze bardziej niecodzienna. Wkrótce na stronie internetowej ESERO dostępne będą materiały, na podstawie których przeprowadzono warsztaty. Do zobaczenia za rok!

Czwórka uczestników konferencji (dwie kobiety i dwóch mężczyzn) nachylona nad pudełkiem, w którym przeprowadzany jest eksperyment polegający na wytworzeniu mgły wewnątrz pojemnika.

Uczestnicy konferencji podczas obserwacji eksperymentu. Fot. CNK