Uczniowie mają czas do 11 marca na stworzenie raportów końcowych (Final Design Review). 10 najlepiej ocenionych zespołów weźmie udział w finale na poligonie wojskowym.
Zespoły CanSat złożyły już do jury wstępne raporty (Preliminary Design Reviews), w których zaprezentowały założenia swoich misji. ESERO Polska otrzymało również raporty weryfikacyjne (Critical Design Reviews) dotyczące planów badawczych i konstrukcji minisatelity, sporządzone po serii wstępnych testów. Spośród dwudziestu czterech zespołów jury wybierze pod koniec marca dziesięć najbardziej obiecujących. Wybór zostanie dokonany na podstawie kompletnego raportu końcowego (Final Design Review), opartego na doświadczeniach, testach i operacjach przeprowadzonych na gotowych satelitach. Najlepsze drużyny przystąpią do rywalizacji finałowej na poligonie wojskowym w Nowej Dębie, skąd minisatelity wystrzelone zostaną na pokładzie rakiety na wysokość kilku kilometrów. Finał odbędzie się w dniach 20–22 kwietnia 2018 roku.
Wymogi, jakie musi spełniać dostarczona przez zespoły dokumentacja konkursowa, są wymogami obowiązującymi w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Uczniowie w przedkładanych komisji sprawozdaniach uwzględniają nie tylko informacje na temat postępów swoich prac w postaci danych technicznych (konstrukcja mechaniczna, moduły elektroniczne oraz rozwiązania programistyczne), ale również dotyczące podziału pracy w zespole. Drużyny mają też obowiązek wykazać w nich wpływ realizowanego projektu na otoczenie, ewentualną zgodność lub niezgodność rzeczywistej realizacji projektu z zaprezentowaną koncepcją wstępną oraz plan dalszej pracy.
Na każdym etapie jurorzy przekazują zespołom informację zwrotną, radząc, na co należy zwrócić uwagę, aby jak najlepiej zrealizować założenia zawarte w raportach. ESERO Polska dba o to, aby ocenie każdego z projektów towarzyszyło merytoryczne uzasadnienie, stymulujące refleksję nad problemami, które być może nie wydały się uczestnikom istotne, a które na późniejszym etapie konkursu często okazują się krytyczne dla powodzenia misji.
Przed zawodnikami ostatnia prosta – 11 marca składają Final Design Review. Na podstawie raportu końcowego wyłonionych zostanie 10 grup szczęśliwców, którzy wezmą udział w krajowych finałach! Powodzenia!
Konkurs CanSat ma za zadanie promocję edukacji STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics), zaangażowanie uczniów oraz nauczycieli do poszerzania umiejętności technicznych i rozwijania kompetencji społecznych, w tym przede wszystkim, zdolności pracy w zespole.
Typowy CanSat to minisatelita, który mieści się w puszce od napoju. W tak małej objętości uczestnicy konkursu powinni zmieścić wszystkie niezbędne podzespoły – moduł zasilania, komunikacji i komputer pokładowy. Ponadto drużyny umieszczają w swoim satelicie przyrządy niezbędne do realizacji zaplanowanych badań. A jest ich, jak co roku, wiele i są bardzo zróżnicowane.