Wyniki polskiego konkursu CanSat 2016/2017

Od 6 do 9 kwietnia 2017 roku dziesięć drużyn ze szkół z całej Polski rywalizowało na lotnisku Aeroklubu Stalowowolskiego i na poligonie w Nowej Dębie. Dziesięć minisatelitów wielkości puszek po napojach wzbiło się w powietrze i przeprowadziło badania atmosfery. W drugiej polskiej edycji międzynarodowego konkursu European CanSat zwyciężyła drużyna CANpernicus z Torunia.

Przygotowania do startu rakiety podczas konkursu CanSat 2016/2017 Fot. Robert Kowalewski

Przygotowania do startu rakiety podczas konkursu CanSat 2016/2017 Fot. Robert Kowalewski

CanSat to urządzenie symulujące kosmicznego minisatelitę złożone z jednostki obliczeniowej, anteny i niewielkiego spadochronu, zamkniętych w obudowie wielkości puszki po napoju. Mieści się w nim także system zasilania, komputer pokładowy, moduł komunikacji i niezbędne czujniki. Wielu zespołom udało się wyposażyć swoje eksperymenty w dodatkowe narzędzia pomiarowe. Podczas zawodów CanSaty dwukrotnie odbyły swoje misje. Pierwszego dnia przygotowane CanSaty zostały wypuszczone z samolotu, natomiast następnego dnia zostały umieszczone w specjalnej rakiecie, zbudowanej na potrzeby konkursu przez firmę Bowman Dynamics i wyniesione na wysokość ponad dwóch kilometrów.

W przygotowaniach do startu pomagali również wolontariusze z Sekcji Rakietowej Studenckiego Koła Astronautycznego Politechniki Warszawskiej.

Projekt zwycięskiej drużyny polegał na śledzeniu pozycji Cansata i zbieraniu danych w czasie rzeczywistym z dużej odległości. Był to najbardziej profesjonalnie przygotowany projekt, który charakteryzowała najlepsza jakość badawcza projektu. Minisatelita badał w bardzo zaawansowany sposób przepływ powietrza, podobnie jak robią to odrzutowce.

CanSaty podczas polskiego konkursu CanSat 2016/2017 Fot. Robert Kowalewski

CanSaty podczas polskiego konkursu CanSat 2016/2017 Fot. Robert Kowalewski

Ekipa CANpernicus z IV Liceum Ogólnokształcącego oraz Liceum Akademickiego w Toruniu, w składzie: Kajetan Rachwał, Łukasz Komoszyński, Julia Sochacka, Stefan Rucki, Marcel Korpal, Filip Szykuła, Maciej Procyk pod opieką Mariusza Kamińskiego, będzie reprezentować Polskę na konkursie European CanSat organizowanym przez Europejską Agencję Kosmiczną w czerwcu tego roku w Niemczech.

Drugie i trzecie miejsce w konkursie zdobyły odpowiednio drużyny: TechnoZone z Zespołu Szkół nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy i DedalSat z III Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze. Specjalne wyróżnienie za niezłomność w obliczu przeciwności otrzymał zespól KrosCan z I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Krośnie. Drugim wyróżnionym zespołem za ducha fairplay jest drużyna Żagle – Szkoła Podstawowa, Gimnazjum i Liceum Stowarzyszenia Sternik.

Prezentacja zwycięskiej drużyny CANpernicus podczas konkursu CanSat 2016/2017. Fot. Robert Kowalewski

Prezentacja zwycięskiej drużyny CANpernicus podczas konkursu CanSat 2016/2017. Fot. Robert Kowalewski

Zwycięskie drużyny charakteryzuje dociekliwość – nie boją się pytać i poszukiwać informacji. Pracują zespołowo – wiedzą, że z rozwiązywaniem problemów lepiej poradzą sobie wspólnie. Analizują wyniki i wyciągają z nich wnioski. Jeśli przy tym są komunikatywni, otwarci i widać u nich tę iskrę w oku, kiedy opowiadają o swoim projekcie, to dobra prognoza dla ich rozwoju, a także dla przyszłości polskiej inżynierii” – mówi Maciej Urbanowicz, jeden z twórców pierwszego polskiego satelity PW-Sat, który zasiadał w jury konkursu.

Polscy uczniowie i studenci już od kilku lat biorą udział w zawodach CanSatów. W 2013 roku sukces odniosła drużyna Kraksat z Krakowa, która zajęła pierwsze miejsce na europejskich finałach uczniowskich w Holandii. Jeszcze lepszym rokiem okazał się 2015, kiedy studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej zwyciężyli w zawodach CanSat Competition w Teksasie, a drużyna licealistów Techswarm z tego samego miasta zajęła II miejsce w konkursie europejskim.

Uczestnicy podczas startów w konkursie CanSat 2016/2017 Fot. Robert Kowalewski

Uczestnicy podczas startów w konkursie CanSat 2016/2017 Fot. Robert Kowalewski

Polską edycję konkursu organizuje Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO, stworzone przez Europejską Agencję Kosmiczną, by wspierać nauczanie przedmiotów ścisłych i wiedzy o kosmosie, a także inspirować młodych ludzi do wybierania zawodów związanych z inżynierią i technologią. Polskim partnerem programu jest Centrum Nauki Kopernik. „Naszym celem jest wspieranie nauczycieli i uczniów w realizowaniu swoich wspólnych marzeń o podboju kosmosu. Pierwsze kroki w tym kierunku uczniowie mogą zrobić bardzo wcześnie. Młodzi konstruktorzy, którzy wzięli udział w naszym konkursie, swoimi umiejętnościami i zaangażowaniem zadziwili nawet prawdziwych inżynierów kosmicznych. Jestem pewien, że za parę lat uczestnicy konkursów CanSat będą mieli okazję zadziwiać nas wszystkich, budując flagowe misje kosmiczne zarówno w naszym kraju jak i zagranicą” – mówi Jakub Bochiński z Centrum Nauki Kopernik.

Konkurs ESERO CanSat wspiera firma Boeing. „Inwestowanie w kompetencje młodzieży w zakresie nauk inżynieryjnych jest jednym z kluczowych obszarów zainteresowania Boeinga, szczególnie w roku stulecia firmy przypadającym w 2016 r. Oddział Boeinga na Europę Środkową i Wschodnią od wielu już lat promuje projekty zorientowane na wspieranie edukacji STEM (Science Technology Engineering and Mathematics), aby we współpracy z lokalnymi organizacjami inspirować kolejne pokolenia inżynierów lotnictwa. Gratulujemy wszystkim zespołom, które uczestniczyły w polskim finale konkursu CanSat i życzymy dalszych sukcesów w przyszłości” – mówi Małgorzata Całka, Community Investor w warszawskim Oddziale firmy Boeing.

Oczekiwanie uczestników na start samolotu z CanSatami podczas konkursu CanSat 2016/2017 Fot. Robert Kowalewski

Oczekiwanie uczestników na start samolotu z CanSatami podczas konkursu CanSat 2016/2017 Fot. Robert Kowalewski

Centrum Nauki Kopernik a edukacja

Biuro ESERO-Polska znajduje się w Centrum Nauki Kopernik, a ściślej w planetarium „Niebo Kopernika” i Pracowni Edukacji CNK. Współpraca ze środowiskiem edukacyjnym jest jednym z priorytetów Centrum, a dotychczasowa działalność pokazała, jak wiele obie strony mogą razem zrobić, by zmieniać polską szkołę na lepsze. Warsztaty i projekty edukacyjne ESERO pomagają nauczycielom rozwijać kompetencje i podnosić umiejętności prowadzenia zajęć aktywizujących uczniów. Ułatwiają to opracowywane przez Kopernika pomoce dydaktyczne, dostępne na stronie www.esero.kopernik.org.pl. Centrum Nauki Kopernik poszukuje nowych form działań, bada i testuje innowacyjne rozwiązania edukacyjne oraz wspiera ich wdrażanie. Każdego roku milion osób odwiedza Kopernika i uczestniczy w jego przedsięwzięciach. Przecinają się tu drogi rodzin z dziećmi, nauczycieli i uczniów, ludzi nauki, sztuki, biznesu, młodzieży i dorosłych, lokalnych aktywistów oraz światowych innowatorów. Centrum rozwija kluczowe kompetencje i umiejętności, potrzebne do funkcjonowania we współczesnym świecie, a także postawy pożądane na rynku pracy. Wsparcie finansowe firm i partnerstwa tworzone przy poszczególnych projektach pozwalają realnie wpływać na przyszłe kompetencje młodych ludzi.

Start rakiety z CanSatami podczas edycji 2016/2017 konkursu Fot. Robert Kowalewski

Start rakiety z CanSatami podczas edycji 2016/2017 konkursu Fot. Robert Kowalewski

O firmie Boeing

Boeing to największa na świecie firma działająca w sektorze przestrzeni powietrznej, wiodący producent pasażerskich samolotów odrzutowych oraz wojskowych statków powietrznych. Firma oferuje swoje produkty i usługi liniom lotniczym oraz klientom rządowym w 150 krajach. Asortyment produktów i skrojonych na miarę usług Boeinga obejmuje samoloty pasażerskie i wojskowe, satelity, broń, systemy elektroniczne i obronne, systemy nośne, zaawansowane systemy informacyjno-komunikacyjne, a także efektywne usługi logistyczne i szkolenia. Boeing, z siedzibą w Chicago, zatrudnia ponad 165000 osób w Stanach Zjednoczonych i w 65 innych krajach.

boeing_black_largeZapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z konkursu dostępnej poniżej.