Polski konkurs CanSat – edycja 2016

CanSat zespołu Kraksat 2013 przed startem. Źródło: Kraksat

CanSat zespołu Kraksat 2013 przed startem. Źródło: Kraksat

To jest wiadomość archiwalna dotycząca edycji 2015/2016 konkursu.

CanSat to międzynarodowy konkurs, który zachęca uczniów od samodzielnego konstruowania minisatelitów i prowadzenia za ich pomocą badań naukowych. Pierwsze ogólnopolskie finały konkursu CanSat, organizowane przez Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska, odbędą się już w kwietniu.

Zobacz relację z konkursu.

      1. Czym jest CanSat?
      2. Jak się zgłosić?
      3. Etapy konkursu
      4. Edycja 2016
      5. Informacje organizacyjne
      6. Polskie sukcesy

Czym jest CanSat

Typowy CanSat to minisatelita mieszczący się w pojemniku wielkości puszki po napoju. Jego zadaniem jest przeprowadzenie kilku badań i eksperymentów podczas lotu małą rakietą lub balonem na wysokość od kilkuset metrów do kilku kilometrów, a następnie w trakcie opadania na spadochronie. Największym wyzwaniem dla uczniów budujących takie urządzenie jest zmieszczenie w nim wszystkich podstawowych systemów składających się na prawdziwego satelitę – zasilania, modułu komunikacji czy komputera pokładowego. Dane, jakie zbierają CanSaty bywają różne – od ciśnienia atmosferycznego i temperatury powietrza, przez telemetrię i fotografie, po poziom promieniowania jonizującego.

CanSat podczas testów i integracji. Źródło: Dario Cruz/ESA/Cansats in Europe

CanSat podczas testów i integracji. Źródło: Dario Cruz/ESA/Cansats in Europe

Projekt CanSata podlega kilku podstawowym ograniczeniom i wytycznym nałożonym przez organizatorów. Poza konkretnymi wymiarami geometrycznymi CanSat nie może zagrażać bezpieczeństwu uczestników (np. nie może mieć napędu pirotechnicznego), a jego zasilanie powinno pozwolić na kilka godzin samodzielnej pracy (np. dzięki bateriom słonecznym). Początkujący zawodnicy mogą skorzystać z gotowych zestawów, zawierających podstawowe komponenty CanSata, które mogą dostosować do swoich potrzeb.

O CanSatach pisaliśmy już kilkakrotnie na łamach naszego serwisu:

Jak się zgłosić?

Zgłoszenia do aktualnej edycji są już zamknięte. O rozpoczęciu rejestracji do kolejnych zawodów CanSat poinformujemy na naszej stronie internetowej oraz w newsletterze, do którego można zapisać się tutaj.

Etapy konkursu

560_etapy_cansaty_2

Rejestracja – do 3 września 2015

Warsztaty dla nauczycieli - 26-27 września 2015, Centrum Nauki Kopernik

Finały – 7-10 kwietnia 2016, lotnisko Aeroklubu Starowolskiego oraz poligon w Nowej Dębie

Edycja 2016

Fot. Agata Steifer / Centrum Nauki Kopernik

Uczestnicy pierwszej polskiej edycji konkursu CanSat. Fot. Agata Steifer / Centrum Nauki Kopernik

Wyniki

W pierwszej polskiej edycji międzynarodowego konkursu European CanSat zwyciężyła drużyna GILASAT z Liceum Akademickiego w Toruniu, w składzie: Brian Camacho, Zuzanna Opała, Agnieszka Osińska, Mateusz Sieniawski i Bartłomiej Zdrojewski, pod opieką Mariusza Kamińskiego. Będzie reprezentować Polskę na konkursie European CanSat organizowanym przez Europejską Agencję Kosmiczną w czerwcu tego roku w Portugalii.

Drugie i trzecie miejsce w konkursie zdobyły odpowiednio drużyny: KrakSat z V Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie i MMAMMSat z II Liceum Ogólnokształcącego w Wałbrzychu. Specjalne wyróżnienie za wyjątkową trwałość konstrukcji satelity jury przyznało również najmłodszemu zespołowi WOJTKI z Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie.

Zespoły

560_mapa_cansaty_3
Zespół GILASAT z Liceum Akademickiego w Toruniu

Skład: Mariusz Kamiński (opiekun), Zuzanna Opała, Bartłomiej Zdrojewski, Agnieszka Osińska, Patrycja Paśniewska, Mateusz Sieniawski i Brian Camacho

Nasz sześcioosobowy zespół składa się z uczniów dwóch toruńskich szkół – Liceum Akademickiego i IV LO. Podczas kampanii startowej nasza sonda będzie realizować trzy misje dodatkowe. Pierwsza z nich polega na ocenie skali zjawiska dyspersji (na podstawie gradientu temperatury w atmosferze) oraz jego wpływu na sterowanie samolotami osobowymi. Drugą misją dodatkową jest odzyskiwanie energii podczas lotu poprzez zamontowaną w spadochronie turbinę – chcemy sprawdzić ile prądu da się w ten sposób uzyskać i czy rozwiązanie to może być efektywnie zastosowane w prawdziwych satelitach. Ostatnią misją jest wizualizacja lotu sondy w czasie rzeczywistym, która pozwoli nam lepiej prześledzić przebieg całego startu.

Zespół 13 OZ z I Liceum Ogólnokształcącego im. B. Krzywoustego w Słupsku

Skład: Mirosław Brozis (opiekun), Jerzy Kamiński, Jakub Kozieł, Arkadiusz Derdziński, Rafał Olejniczak, Olga Pyjor, Kamil Świderski, Daniel Szynszecki i Laura Matyjasik, Monika Matysiuk

Misjami dodatkowymi są: zaawansowana lokalizacja (GPS), kopia zapasowa danych (microSD), obudowa wykonana w technologii druku 3D (FFF), wizualizacja danych na serwerze internetowym w czasie rzeczywistym.

Zespół Wojtki z Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie

Skład: Lech Głazunow (opiekun), Sebastian Fudalej, Natalia Malinowska, Wiktoria Wieczorek, Maria Cholewicka, Julia Markiewicz, Agnieszka Klecza i Agnieszka Marchewka

Nazwa grupy związana jest z historią Wojtka – syryjskiego niedźwiedzia brunatnego adoptowanego przez żołnierzy gen. Andersa. Niedźwiedź brał udział w bitwie o Monte Cassino. Misja dodatkowa: pomiar wilgotności powietrza oraz zapis pomiarów na kartę pamięci. Nie boimy się podejmowania nowych wyzwań, dlatego bierzemy udział w tym konkursie, który okazał się dla nas trudnym zadaniem. Podczas pracy nad projektem pokonaliśmy wiele swoich słabości i wzbogaciliśmy wiedzę z zakresu astronomii i fizyki.

Zespół ON/OFF z ZSO Nr. 4 w Poznaniu

Skład:  Jerzy Sabiniewicz (opiekun), Magdalena Koteras, Dariusz Kubiak, Daria Kupka, Jakub Szczodrzyński, Hubert Marek i Hubert Banaszak

Misje dodatkowe:
1. Analiza zjawiska dziury ozonowej
2. Zbadanie poziomu promieniowania, ozonu i wilgotności
3. Sprawdzenie, czy dziura ozonowa istnieje naprawdę

Zespół LOTP z Liceum w Tarnowie Podgórnym

Skład: Jerzy Sabiniewicz, Marta Malinowska (opiekunowie), Laura Konieczna, Magdalena Małyska, Daeyeong Chung, Joanna Łapińska, Adam Jacuński, Wojciech Pawlak, Dawid Kapturczak i Natalia Krzesińska

Misje dodatkowe:
1. Pomiar pozycji CanSata za pomocą systemu GPS
2. Pomiar przyspieszenia za pomocą akcelerometru
3. Wyjaśnienie różnicy w danych uzyskanych z systemu GPS i pomiarów barometrycznych
4. Wyznaczenie gęstości powietrza

Zespół KrakSat z V Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie

Skład: Grzegorz Herman (opiekun), Adam Pardyl, Alicja Dyga, Andrzej Laczewski, Mateusz Maćkowski, Piotr Bujakowski, Szymon Grabowski i Tomasz Grzywna

Zespół MMAMMSat z II Liceum Ogólnokształcącego w Wałbrzychu

Skład: Wojciech Magierski (opiekun), Wiktoria Betka, Michał Lubowicz, Michał Plata, Anna Wizerkaniuk i Maciej Ziółkowski

MMAMMSat pracuje nad dwoma eksperymentami. Z pomocą magnetometru możliwe jest zasymulowanie linii pola magnetycznego. Na tej podstawie można wyznaczyć współrzędne południowego bieguna magnetycznego. Misja spektrometru pozwoli wyznaczyć skład atmosfery ziemskiej.

Fot. Agata Steifer / Centrum Nauki Kopernik

Fot. Agata Steifer / Centrum Nauki Kopernik

Informacje organizacyjne

W przypadku pytań prosimy o kontakt na esero@kopernik.org.pl

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Nowicka
rzecznik prasowy Centrum Nauki Kopernik
tel. 604 194 689
katarzyna.nowicka@kopernik.org.pl

Polskie sukcesy

Polscy uczniowie i studenci już od kilku lat biorą udział w zawodach CanSatów. W 2013 roku sukces odniosła drużyna Kraksat z Krakowa, która zajęła pierwsze miejsce na europejskich finałach uczniowskich w Holandii. Jeszcze lepszym rokiem, okazał się 2015, kiedy studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej zwyciężyli w zawodach CanSat Competition w Teksasie a drużyna licealistów Techswarm z tego samego miasta zajęła II miejsce w konkursie europejskim. Kwietniowe zawody, które odbędą się na poligonie pod Sandomierzem, są jednocześnie eliminacjami do europejskiego finału – zwycięska drużyna będzie reprezentować Polskę na konkursie European CanSat organizowanym w czerwcu 2016 roku przez Europejską Agencję Kosmiczną w Portugalii.

Partnerem projektów STEM jest Boeing.
boeing_black_large